Föreningen har tecknat avtal om kollektiv anslutning till Bahnhof och samtliga boende får tillgång till internettjänsten 1000/1000 Mbit/s. För att aktivera någon av de kostnadsfria tjänsterna eller beställa andra extratjänster, kontakta Bahnhof på 010-510 00 00 eller chatta med Bahnhof på www.bahnhof.se
Det uppstår alltid frågor, när man gör förändringar leder dessa alltid till en del frågor. Här har vi samlat klargöranden, baserat på de frågeställningar som kommit till styrelsen angående det nya bredbandet från Bahnhof.
- Först och främst är avtalet att Bahnhof levererar bredband till föreningen – INTE ett TV-avtal!
- Det fortsätter som vanligt med Tele 2 (3-hål-i-väggen). Alla lägenheter är anslutna till Bahnhofs bredband enligt stämmobeslut i oktober 2022.
- Alla lägenheter betalar en fast månadsavgift på 79 kr, som ingår månadsavgiften/hyran (oavsett om man använder deteller ej).
- Bredbandet är låst till Bahnhof i 6 år. Det går därmed INTE att själv välja annan bredbandsleverantör via fibernätet.
- Det går bra att se TV-playtjänster som t ex SVT-Play, TV 4-Play, Apple-TV, Netflix, etc.
- Det går INTE att se TV från Telia eller Telenor via deras tv-box.
- Det går att använda sin befintliga router om den har LAN-anslutning.
- Saknar du router så erbjuder Bahnhof en via deras kundtjänst, alternativt att du köper en i detaljhandeln.
- Det går INTE att använda router från Telia eller Telenor.
- Det går INTE att använda router från Tele 2 med koax-kabelanslutning (3-hål-i-väggen).
- Föreningen har fortfarande avtal med Tele 2 om leverans av ett tv-grundutbud (som vi haft i alla år) och som ingår i månadsavgiften/hyran.
- Har du internet från Tele 2 kan du med fördel säga upp detta efter som du nu har internet via fiberuttaget.
Som tillval går det att beställa TV från Bahnhof, men är förnärvarande inte lika konkurrenskraftigt som grundutbudet från Tele2. Därför rekommenderas det att använda sig av grundutbudet från Tele 2 och komplettera med Play-tjänster.