Frågor och svar

Här följer några vanligt förekommande frågor och svar gällande våra tvättstugor.

När jag försöker starta tvättmaskinen står det ”var god betala”, vad gör jag?
Det beror på att du inte låste upp tvättstugan med din elektroniska låsbricka. Då har ditt tvättpass inte blivit aktiverat. Lägg låsbrickan mot bokningstavlans läsare för att aktivera tvättpasset.
Får du meddelandet trots att du använde din låsbricka för att komma in i tvättstugan, kan det bero på att din tvättid har gått ut. Du kan starta en tvättmaskin senast 45 minuter före passets slut.

Kan jag sätta igång en tvättmaskin när som helst under tvättpasset?
Nej. När det är 45 minuter kvar av ditt pass kan du inte starta program som är längre än så. 

Hur många tvättpass får jag boka samtidigt?
Du kan ha max två inbokade tvättpass åt gången. Så fort du har påbörjat ett tvättpass kan du boka ett nytt. Under en kalendermånad har du möjlighet att boka totalt 10 tvättpass

Kan jag få fler låsbrickor med behörighet till tvättstugan?
Vill du lägga till behörigheter för allmänna utrymmen på en eller flera låsbrickor

Tvättmaskinen har stannat mitt i programmet och mina kläder är kvar i tvättmaskinen, vad gör jag?

Stäng av strömbrytaren som finns bakom tvättmaskinen och vänta i fem minuter. Sätt sedan på strömbrytaren och försök att öppna luckan. Fungerar det fortfarande inte ber vi dig göra en felanmälan hos HSB. HSB fastighetsjour besöker oss inte för ärenden kopplade till att öppna tvättmaskiner.

Vad gör jag om jag får ett felmeddelande när jag försöker starta en tvättmaskin?
Det beror med stor sannolikhet på att du inte låste upp tvättstugan med din elektroniska låsbricka. Då har ditt tvättpass inte blivit aktiverat. Lägg låsbrickan mot bokningstavlans läsare för att aktivera ditt tvättpass.

Hur ofta städas tvättstugan?
Våra tvättstugor städas generellt en gång i veckan, däremellan är det upp till er som använder den att hålla rent och fräscht, vilket också igår att läsa om i våra ordningsregler.