Teknisk Förvaltning
- Styrelsen har tittat över vilka bostadsrättshavare som skall tillskrivas efter anmärkningar i årets underhållssyns.
- Diskutera avflyttningssyn då det vid ombyggnationer ofta uppstår brister i utförandet.
Rapporter
Gårdshus, solariet, bastu, gästlägenhet, pingisrum städning samt hissar.
- Fönstren är nu putsade i tvättstugorna, pingisrummet samt gästlägenheten.
- Bastun blir överhettad då boenden försöker få högre värme. Att byta bastuaggregat blir komplicerat då kopplingarna till den nuvarande är gammal och mer än aggregatet behöver bytas ut. Anslag är uppsatta om hur bastun skall skötas för att undvika överhettat aggregat och därmed mer kostnader för återställning.
- Styrelsen har nu inloggning till Kone´s serviceportal och kan se när hissar felanmälts.
- Service på hissarna görs av Kone i mars och juli. Kontrollbesiktningen av hissarna skall utföras före januari 2018.
- Hissen i K15 är ur funktion lite då och nu enligt boende. Enligt Kone har de varit här två gånger de senaste 6 månaderna. Den första gången orsakade ett tappat tuggummi att dörrarna inte stängdes och andra gången kunde inget fel hittas.
Lokaler K1 samt K11
Trädgården
- Klippning och rensning är beställd inför att Anticimex kommer och sätter Smartboxar för att sätta stopp för gnagarnas framfart i vårt område.
- I och med att trädgårdsrenoveringen fördröjts och avtalet med NDS angående vår trädgårdsskötsel inte varit anpassat för ändamålet har trädgårdsskötsel gjorts i liten omfattning. Styrelsen undersöker nu möjligheten att anlita en trädgårdsentreprenör för att underhålla trädgården fram till renoveringen samt för löpande förvaltning efter renoveringen.
Passersystem
Migreringen av ändrad behörighet på nyckelbrickorna gick smidigt.
Källarförråds inventering
Tidsplan: 30/9-1/10 info i Senatenbladet. 7-8/10 utdelning av brevet i brevlådorna. 28–29/10 gör arbetsgruppen syn och kollar av vilka förråd som är märkta.
Balkong/uteplats tvätt
Fyra företag är tillfrågade att tvätta plåten samt sanera mossa från betongen på balkongerna. Detta är aldrig utfört sedan husen byggdes och bör ske före renovering av uteplatser samt trädgårdsrenovering då det kan vara svårt att undvika skador på plattor, växter mm. Vid balkong/uteplatstvätt måste boende plocka undan allt på balkongerna/uteplatserna, finns saker kvar är det på egen risk. Förmodligen måste det företag som åtar sig uppdraget komma in i några lägenheter för att komma åt att utföra arbetet korrekt.
Renovering uteplatser
Arbetsgrupp utses att göra tidsplan och planering för projektet.
Övrigt
Beslutsfrågor
- Styrelsen har per capsulam, beslutat att ingå avtal med Anticimex avseende bekämpning av gnagare.
- Styrelsen har per capsulam, beslutat att röja vid K13-17 samt K25-29 på baksidorna för att göra det glesare och minimera att gnagarna kan gömma sig.
- Styrelsen har per capsulam, beslutat att anlita konsult för att inventera behovet av att byta fönsterbleck samt träfodret mellan.
- Styrelsen beslutar att godta offert från HSB Ekonomi angående Förvaltning av fastighetslån.
- Styrelsen beslutar utifrån dagens antaganden och nu föreliggande information om framtida räntenivåer att ej binda de ”rörliga” lånen.
- Styrelsen besluta att skriva till de med betydande anmärkningar vid årets underhållssyn för att upprätthålla korrekta installationer i föreningens fastigheter, undvika skador på fastigheten samt värna om boendes säkerhet.
- Styrelsen beslutar att ta bort solariet.
- Styrelsen beslutar att undersöka byte av bastuaggregat.
- Styrelsen beslutar att skaffa infravärme till grovsoprummet.
- Styrelsen beslutar att undersöka möjligheten att anlita en trädgårdsmästare för underhållning av trädgården till renoveringen är genomförd samt till förvaltningen efter renoveringen.
- Styrelsen beslutar att prova att slipa en golvyta i ett trapphus, provslipningen är kostnadsfri.
Nästa ordinarie möte 11/10 kl. 18.30.
Utdrag från protokoll fört vid sammanträde 2017-09-13.
Närvarande:
Suzanne Skoog-Förster
Renée Åberg
Douglas Wallin
Jerzy BuczaK
Stefan Olsson
Birgit Andersson