Ekonomigruppens rapport
Bokslut/ budget/stämma/valberedning
- Stämman flyttas till den 15 juni klockan 19.00 och hålls med begränsat antal medlemmar i lokalen (föranmälan), poströstning och digitalt via Zoom (föranmälan) Kallelse skall sättas upp i portarna senast 8 juni.
- Pga. rådande omständigheter med anledning av Covid -19 kommer ingen förtäring att serveras på stämman.
- Lappar om ändrat stämmodatum är uppsatt i portarna, utlagt på Facebook och hemsida.
- Konstituerande möte hålls direkt efter stämman. Protokoll förbereds och skickas ut till ledamöterna undantag de nyinvalda.
Avtal och försäkringar
- Styrelsen beslutar att teckna avtal med Apcoa Parking (Europark) för K3-K11 med startdatum 200510. Byte av leverantör då tidigare leverantören inte levererade resultat och tillgänglighet.
- Föreningens avtal med HSB skall gås igenom tillsammans med förvaltare Anneli Widéen och innehåll uppdateras.
Underhållsplan
- Fastighetsförvaltare Anneli Widéen har kallat till underhållssyn den 17 augusti , alla ledamöter är kallade och revisor samt fastighetsskötare.
Övriga frågor, ekonomigruppen
- Ny ekonom börjar den 22/6 och heter Anna Kaczynska till Anna är på plats kommer Fredrik Brorson finnas tillgänglig för föreningen.
Byggnadsgruppen rapport
Fastighetsskötsel, NDS
- NDS månadsrapport för april har inkommit.
- Noteringar från driftsmötet den 4 maj har inkommit.
- Nästa Driftsmöte hålls den 8 juni.
Periodiskt underhåll och OVK
- Några ärenden kvarstår vad gäller VVC och strypventiler, då Nacka Drift & Skötsel pga. Covid -19 har begränsad tillgång till lägenheterna för att åtgärda problemen i dagsläget så avvaktas arbetet.
SBA (Systematiskt brandskyddsarbete)
- SBA rapport för mars har inkommit. K25:Elektriska knappen som öppnar röklucka var ur funktion, är nu åtgärdad av Nacka Drift & Skötsel. Batteriet på rökluckan är kontrollerat och har utgångsdatum 2022 och byte av batteri görs då.
Städning
- Alfa & Omega missat månads städningen, nu åtgärdad.
- Styrelsen beslutar att teckna avtal med PÅ Comp AB.
Projekt ombyggnation av f.d. förskolelokaler Kantatvägen 1 och 11
- Styrelsen beslutar att teckna avtal med Svensk Fastighetsförmedling för försäljning av de åtta nya lägenheterna och samtalsparter under projektering.
Övriga frågor Byggnadsgruppen
- Angående rengöringen av frånluftsaggregaten i fläktrummen, detta kommer att utföras den 27/5.
- Inspektion av fasader har genomförts av byggnadsgruppen för ommålningsbehov, offerterunderlag är framtaget och tre offerter tas in.
- Styrelsen beslutar att inrätta rum för förvaring av barnvagnar, utomhusrullstolar, rullatorer och liknande i fläktrummen Kantatvägen 1 och 11. Endast boende i respektive trapphus och som innehar barnvagn, utomhusrullstor, rullator eller liknande får tillträde, upplåtande tidsbegränsas till t.ex. fem år vilket kan förlängas enligt beslutsunderlag.
Mark och miljögruppen rapport
Trädgårdsrenovering
- Besiktning av lekplatsen är gjord och rättelser behöver utföras, MTB har åtgärdat de mindre åtgärderna och därmed är lekplatsen öppnad.
- Staketet runt lekplatsen har fått nedslag då avståndet från lek ytan till staketet inte håller det mått som det reglerats till. Pga. av detta planerades staketet att tas bort, diskussioner pågår med HSB och MTB för att se om annan lösning kan finnas. Ansvaret för felet ligger på entreprenören MTB som tycker att HSB skickat underlag innehållande felaktigheter, parterna tar diskussionen och löser det tillsammans.
- Vecka 19 planteras kvarvarande växtlighet i etapp 3, MTB ansvarar för skötsel tills besiktning är utförd och godkänd.
- Den 11 maj startar MTB med att i slutföra etapp 3, med bland annat att så gräsmatta vilket innebär avspärrning av ytan.
- Nästa byggmöte hålls den 19 maj.
- Befintliga gräsytorna klipps av Nacka Drift och Skötsel vecka 19.
Löpande trädgårdsskötsel
- Styrelsen beslutar att teckna avtal med Solbrudens Trädgårdar AB, offererad kostnad 347 188 för första säsongen efter att styrelsen talat med referenser vilka stämt av med styrelsen via mail per omgående, enligt beslutsunderlag.
Återvinning och sophantering
- Sopgänget har flyttat sitt nästa möte till den 8 juni och planerar att korta framförhållningen för passen till tre månader åt gången från nuvarande sex månader.
Yttre miljö
- Brandgatsskylt upp satt av NDS vid infarten K3.
Information/Medlemsgruppensrapport
Infoblad och sociala medier
- Sommaren av Senatenblad planeras för utdelning den 13-14 juni.
- Välkomstmaterialet bör uppdateras, Renée kontaktar boende under Birgits frånvaro under våren/sommaren.
Studier, kurser och evenemang
- Renée deltar i webbinär angående matavfallsinsamling och hållbarhetsarbete i bostadsrättsföreningar den 8 maj.
Trivselgrupp m.fl. medlemsaktiviteter
- Två medlemmar har hittills anmält sig till miljö och hållbarhetsgruppen. Vi går ut med ytterligare en förfrågan i juninumret och hoppas att fler ansluter för att kunna bilda en grupp.
Gårdshus och bastu
- Bokade evenemang under mars-maj har avbokats pga. Covid -19.
- Fönstertvättning beställs för att vara utförd före 1/6.
Gästlägenheten
- Fönstertvättning beställs för att vara utförd före 1/6.
Pingisrummet
- Alfa och Omega städade inte sista torsdagen i april men detta är nu åtgärdat.
Nacka Centrum Samfällighet (NCS)
Sopsug och antennanläggning
En del driftstopp har förekommit, förbättringar såsom målning och råttstopp planeras.
NCS planerar två informationsblad om året så samtliga föreningar får informationen samtidigt om tex.
Sopsugen, garagerenovering med mera.
Garage och parkeringar
- Bakdörren mot Ica Maxi stod återigen uppställd med en sten i låset den 24 april.
- Drift och Skötsel åtgärdar.
Nästa styrelsemöte
Nästa styrelsemöte 8 juni klockan 18.30, Zoomlänk (för digital närvaro) skickas ut före mötet. Konstituerande styrelsemöte hålls direkt efter stämman.
Närvarande:
Stefan Olsson
Charlotte Eriksson
Renée Åberg
Håkan Amrén via Zoom närvarade inte vid 8 j punkt 6.
Birgit Andersson per via telefon
Richard McCarthy via Zoom
Ann Elffors
Annina Graan via Zoom
Janurban Modigh HSB Ledamot