Ta personlig kontakt

Det bästa är alltid att börja med med att ta personlig kontakt med grannen. Kanske förstår inte han eller hon att de stör. Försök i första hand hitta en gemensam lösning på problemet.

Om det inte hjälper kontakta störnings-/trygghetsjouren under de tider det ska vara tyst i huset på telefon 08-124 414 03. De kommer då ut och säger till.

OBS! Kallar du in störningsjouren på andra tider riskerar du att få betala utryckningen själv. Om problemet ändå kvarstår bör man kontakta styrelsen.

Störningar är till exempel ljud och lukter som kan vara skadliga för hälsan eller som försämrar boendemiljön till den grad att de inte ska behöva tålas.

Hög musik, skrik och bråk som är ofta återkommande är störningar. Normala levnadsljud som lekande barn, dammsugning och tv-ljud är en naturlig del av livet och anses inte vara störningar. Sådana ljud får man därför acceptera. Detsamma gäller enstaka fester eller andra tillfälliga störningar.

Visa hänsyn

Det är klart att du vid något enstaka tillfälle får ha fest i din lägenhet och då även vistas på balkongen. Men som boende i flerfamiljshus måste du alltid visa hänsyn till dem som bor runt omkring.

Som bostadsrättshavare är du skyldig att se till att dina grannar inte utsätts för störningar som ”i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön att det inte skäligen bör tålas”. Bostadsrättslagen säger också att bostadsrättshavaren ska iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick. Vad det i praktiken innebär bedöms från fall till fall.

Sunt förnuft

Det är till stor del sunt förnuft som styr vad du kan göra. Givetvis så kan hög musik och andra ljud sena kvällar anses som mer störande än motsvarande ljud dagtid. Just konflikter som rör hög musik och andra ljud är väldigt vanliga. Klagomål som är vanliga när det gäller balkonger är lukter från rökning eller grillning. Det är föreningens ordningsregler som gäller i första hand.

Om det inte blir bättre

Om problemet ändå kvarstår bör man kontakta styrelsen.

Gör styrelsen bedömningen att det rör sig om störningar av en viss grad, kan styrelsen skicka en tillsägelse, en så kallad rättelseanmodan, till bostadsrättshavaren. Sker ingen rättelse kan man riskera att bli uppsagd från sin bostadsrättslägenhet.

Klagomål ska vara skriftliga och kan lämnas till föreningens expedition eller e-postas till info@siken.nu. Du kan också använda detta formulär. Anonyma skrivelser behandlas inte av styrelsen.

Här kan du hämta störningslistan