Pga. rådande miljöbestämmelser, höga underhållskostnader samt en oroväckande instabil byggnadsintegritet beslutades det vid förra årsstämman att vårt grovsoprum skulle stängas och rivas. Att få riva en byggnad är tydligen ett ärende som behöver gå igenom en hel del byråkrati, varför det dröjt så länge. Men nu händer det!
Söndagen 16:e februari kommer grovsoprummet rivas. Men för att vi ska ha chansen att tömma bråte kommer grovsoprummet vara tillgängligt varje dag från och med måndagen 10:e februari fram till den 16:e februari.
Ansvaret och bortforsling av grovsopor kommer efter den 16:e februari att ligga på de boende själva. Några gånger om året - i samband med vår- och höststädning kommer vi beställa containrar som kommer kunna användas för att slänga grovsopor, men däremellan får man hitta en egen lösning. Nedan är några förslag på alternativ, och vi uppmanar boende att fråga runt kanske gå ihop om en extern tjänst ska beställas, för att på så vis minska kostnader och jobb.
Big Bag erbjuder upphämtning av grovsopor:
https://bigbag.se/privat/
Tiptapp är en app där man kan betala privata aktörer för att hämta grovsopor:
https://www.tiptapp.com/sv
Vi vill avsluta med att påminna folk om att när bostadsrättsföreningen (dvs. vi allihopa) måste stå för kostnaderna så springer det snabbt iväg ekonomiskt, vilket i sin tur blir en kostnad för oss alla. Sköt era egna grovsopor, och vi uppmanar er att se till att andra gör detsamma.