Information om de nya portarna

03 augusti 2021 Den 9/8 startar äntligen bytet av våra portar.

Viktig information om de nya portarna

 Montering

**Uppdatering 9/8, snickarna valde att ändra ordning på de första fem portarna, de kommer monteras från 49-57 istället. 
Den 9 augusti är det äntligen start för montering av de nya portarna med start i hus 57, under bytet kommer dörrarna sakna stopp och ett provisoriskt dörrstopp kommer monteras tills dörrautomatiken är monterad.

Ekstrands har meddelat att de kommer byta portarna i ordningen 57-49, 47-43, 39-27, 37-31 och sist 25. Arbetet tar cirka en dag per port. När de monterat klart alla portar kommer de börja montera listerna i samma ordning som monteringen.

Efter bytet av porten kommer denna vara låst dygnet runt och man behöver använda sin nyckel för att öppna tills det nya passagesystemet är driftsatt. Dörrautomatik och passagesystem börjar monteras och driftsättas den 20 augusti. När passagesystemet är aktivt kommer man i stället använda sin RFID-tag (blipp) för att öppna porten samt soprumsdörren, det är samma tagg som idag används till postboxarna, extra taggar och nya nycklar till cykelrum, barnvagnsrum samt bommen kommer delas ut under augusti månad. 

Byte av låssystem

När alla portar, dörrautomatik samt passagesystem är klart i alla hus kommer det gamla låssystemet bytas ut på samtliga dörrar (gäller ej lägenhetsdörrar). Detta innebär att boende inte längre kommer ha en nyckel för att öppna porten och soprums dörren utan man använder enbart sin tagg för att öppna dessa. De nya nycklarna som delas ut kommer då användas för att öppna barnvagns- och cykelförråden i som finns i varje port samt bommen.

De nya nycklarna samt RFID-taggarna kommer delas ut till varje boendes postbox. Tillsammans med taggarna och nycklarna kommer en kvittens lämnas ut. Kvittensen skall fyllas i och återlämnas till styrelsens brevlåda som ligger till höger om tvättstuga 41. OBS. Om kvittensen ej inkommit senast den 10 september 2021 kommer RFID taggarna avregistreras och ej kunna användas.

OBS! Den gamla nyckeln kommer tills vidare användas för att öppna tvättstugan fram tills vi kan byta även de dörrarna.

Extra RFID-taggar och nycklar

Varje lägenhet kommer tilldelas tre extra RFID taggar och kan vid behov köpa extra mot en kostnad av 300kr styck. Varje lägenhet kommer också tilldelas två nya nycklar som ersätter den gamla fastighetsnyckeln för att kunna öppna barnvagns- och cykelförråden samt bommen. Vid behov kan extra nyckel köpas mot en kostnad av 300kr styck.

Frågor

För ytterligare frågor maila till info@skarpohojden.se
För beställning av fler taggar maila till blipp@skarpohojden.se

Porttelefon

Vi kommer installera porttelefoner vid varje entré, för att du ska kunna använda den behöver du, logga in på www.boenderegistret.se/bv . Där loggar du in med din adress, namn och lägenhetsnummer.

VIKTIGT du behöver skriva Skarpövägen med stort S, ditt namn skrivs in som det står på wallpaden. Lösenordet är ditt lägenhetsnummer som står på din ytterdörr, 4-siffror och numret som börjar med 1xxx t ex 1104. (Dvs inte HSBs lägenhetsnummer som börjar på 4xxx eller 5xxx.)

(Se bild längst ned för exempel)

När du loggat in klickar du på inställningar, sedan skriver du in ditt telefonnummer.

Om du vill använda porttelefonens funktioner. Om du inte vill det kan du bortse från detta.

Porttelefonen kommer vara aktiva kl.07.00-22.00 tider utanför detta behöver man använda sin tagg för att komma in.

Exempel på inloggning