Individuell mätning och debitering

Syftet med individuell mätning och debitering (IMD) är att synliggöra och låta var och en minska/påverka sin egen energiförbrukning i flerbostadshus och göra husen mer effektiva ur energi-användningssynpunkt. Genom IMD möjliggörs en kollektiv anslutning till olika energislag som i sin tur möjliggör individuell debitering för elförbrukning för hushåll, elförbrukning för laddstolpar, vattenförbrukningen och tillföra medlemmar el från solceller mm.

Med IMD som verktyg har föreningen en kraftfull förhandlingsposition att hålla ett lägre elpris, sänka vattenförbrukningen, möjliggöra laddning för elbil och till och med sänka elberoende från elhandel genom solceller. Vi tror att IMD kan leda till minskad elförbrukning och en lägre (i framtiden) snittförbrukningen av värme och vatten vilket vore en stor besparing både för de boende och för miljön.

Den totala kostnaden för elen föreningen använder består av tre delar:

1. Kostnaden till elhandelsföretaget som föreningen köper vår el från. (detta är denna del föreningen kan påverka)
  2. Kostnaden till elnätsföretaget vilka är de som transporterar elen hem till oss.
  3. Kostnaden till samhället i form av skatter och avgifter

Hur räknas elpriset fram?

Föreningen får 2 st typer av fakturor, 1) för elnätet och 2) för elhandeln. Totala kostnaden för elnät, elhandel och skatter (energiskatt, moms, elcertifikat)/den totala förbrukning kWh ger i princip det pris per kWh som medlemmen debiteras.

Priset kan ändras koninuerligt då vi fortfarande är i en lärandefas och pris för elhandel har haft stora förändringar som ej kan förutses för tillfället.Priset per kWh ses över var tredje månad.

Elpris per kWh som debiteras ut till medlemmar

• Från Juni 2024: 2,4 kr inkl moms per kWh (gäller med start för förbrukningen Mars 2023).
  • Från Mars 2024: 2,8 kr inkl moms per kWh
  • Från September 2023: 2,2 kr inkl moms per kWh
  • Från December 2022: 4,0 kr inkl moms per kWh
  • Från September 2022 till november 2022: 3,2 kr inkl moms per kWh
  • Från April 2022 till augusti 2022: 2,2 kr inkl moms per kWh
  • Från September 2021 till mars 2022: 1,7 kr inkl moms per kWh

Läs mer (i bilagan från 220602) om IMD och hur styrelsen resonerar kring framräknat elpris mm.

Information om IMD 2022-06-02