Vi var genom distrikt Söderort inbjudna till Brf Vingen på en temakväll med ämnet Kommunikation. Brf Vingen består av 539 lägenheter och 700 medlemmar. Husen byggdes mellan 1983 och -85. Det finns också 344 platser i garage. Medlemmarna kommer språkligt från olika kulturer så det gällde att fundera över hur målgruppen såg ut. Hur når vi alla våra medlemmar och hur når de oss? Så här har Brf Vingen byggt ut sin kommunikation till medlemmarna:
Hemsida
På hemsidan finns en presentation av föreningen och hur allting fungerar t ex låssystemet, tvättstugan o s v.
Flygbladet
Kommer ut med ca 4 sidor varannan månad och innehåller aktuell information med datum för olika möten. Skolungdomar får betalt för att dela ut den.
Enkäter
Vi genomför enkäter för att ta reda på vad medlemmarna tycker i olika frågor.
Digitala anslagstavlor
Dessa finns i varje trapphus som är 44 st till antalet. Där finns telefonnummer till alla ansvariga, påminnelser om aktuella aktiviteter, tvättstugebokningen m.m.
Informationen kan styras till ett trapphus, en gård eller hela föreningen. Nästa steg blir att lägga ut uthyrningen av lokaler på detta sätt.
Analoga anslagstavlor
Här sätts aktuella anslag upp.
Möten med nyinflyttade
Ett forum för styrelsen att lära känna alla nya medlemmar.
Öppet Hus
Har de gång per månad mellan 17-18.30. Dit kan medlemmarna komma för att få skriftliga påskrifter på ansökningar o dyl och hämta nycklar eller bara fråga om något.
Boendemöten
Om något aktuellt ämne t ex trädgårdsfrågor eller något som ska hända i t ex trapphusen.
Infomail
Medlemmarna kan skicka e-post till ordförande och sekreteraren i föreningen. Svar skickas inom 1-2 veckor.
Stämman
Sedvanliga årsmöteshandlingar till årets högsta beslutande organ.
Aptus Appen
Här kan medlemmarna få information direkt i telefonen. Lika som digitala anslagstavlan. Är under utveckling.
Flera av deltagarna på mötet hade delar av detta i sina föreningar.
Både Mary Ann, ordförande i brf Vingen och Ida Pellbäck Alm, marknadschef på HSB Stockholm pratade om målgruppen och vikten att alltid tänka på den i arbetet med kommunikationen för att få ett nå fram och få ett bra budskap.
Ida berättade sedan om hur Brf föreningar kan arbeta med en kommunikationsplan för att öka demokratin och kunskapen i föreningarna kring kommunikation.
Ett planeringstips är att koppla kommunikationen till styrelsens arbetsår.
Det kan även vara bra att utse en kommunikationsansvarig i styrelsen. Ett annat bra tips är att ha ett informationsmöte om frågorna på dagordningen före stämman.
Viktigt är att hitta en bra rutin för informationsfrågorna. Hur och När styrelsen ska genomföra kommunikationen. På Mitt HSB finns mallar för kommunikationsplan och för olika anslag. Ett verktyg för att skapa en hemsida till föreningen ingår för HSB Stockholms bostadsrättsföreningar. Kontakta brfwebb@hsb.se för mer information om verktyget för hemsida.
Därefter pratade Oskar Nygren, ledamotsspecialist på HSB Stockholm om Styrelseforum och Grannforum. Två tjänster som kommer nu i Mitt HSB.
I Styrelseforum kan förtroendevalda i HSB Stockholms alla brf:er ta kontakt med varandra, samverka och utbyta erfarenheter. Tjänsten Grannforum på Mitt HSB kan du ta kontakt med dina grannar i den egna föreningen. Båda dessa tjänster planeras att vara klara i maj 2022.
Oskar erbjöd föreningarna i Söderort att delta i den uppstartade piloten av dessa båda tjänster.
Om du är mer intresserad av dessa frågor kontakta: