Nytt låssystem/porttelefonsystem

29 juli 2016 Det nya elektroniska låssystemet för ytterportar (trapphusportar) och grind och det nya trådlösa porttelefonsystemet har nu installerats och varit i drift en tid.

 

Nyckelbrickorna som har delats ut till medlemmarna fungerar till alla ytter­portar (även porten från innergården till huset vid Fleminggatan) samt till grinden mot Alströmergatan. Porten/grinden öppnas/låses upp när nyckelbrickan hålls upp mot den s.k. portapparaten med textskärm och tryckknappar.

 

De nuvarande namntavlorna vid ytterportarna med tryckknappar för de gamla porttelefonerna kommer den 2 augusti 2016 att tas bort och ersättas med en rostfri plåt, som de nya portapparaterna kommer att fästas i. Samtidigt kommer låscylindrarna i de mekaniska låsen att bytas mot nya (gäller även låset i grinden) och några nya port­nycklar kommer inte att delas ut. Portarna till trapphusen kommer därför i fortsätt­ningen endast att kunna öppnas med giltig nyckelbricka eller med använd­ning av porttelefonen. Det är därför viktigt att före den 2 augusti kontrollera att nyckelbrickorna och den nya porttelefonen fungerar som de ska och att vänja sig vid att ha nyckelbrickan med.

 

De nya portapparaterna används även porttelefonsystemet. På textskärmen i apparaterna finns en namnlista med namnen på alla bostadsrättshavare, lokalhyresgäster och andra i respektive trappuppgång, vilka har en telefon knuten till porttelefonsystemet. Namnen är – till skillnad mot vad som anges i tidigare utdelad information – inlagda med efternamnen först och i alfabetisk ordning, följda av initial/initialer eller förnamn när detta behövs för att undvika förväxling mellan personer med samma eller liknande efternamn.

 

På textskärmen i portapparaten vid grinden finns namnen på alla i uppgångarna Alströmergatan 21-25 som har en telefon knuten till porttelefonsystemet inlagda på motsvarande sätt.

 

För att ringa på porttelefonen använder man de två knappar som finns längst till vänster under textskärmen på portapparaten (under symbolerna A respektive Ö på skärmen) för att bläddra neråt eller uppåt i namnlistan tills namnet på den man vill ringa till är markerat på textskärmen. Därefter trycker man på den tredje knappen från vänster (under telefonsymbolen på skärmen). Samtalet kopplas då till den telefon (fast eller mobil) personen i fråga har valt som porttelefon.

 

För att öppna porten/grinden trycker den som svarar på knapp nr 5 på den telefon (porttelefonen) som samtalet har kopplats till.

 

För att avsluta samtalet från portapparaten – t.ex. när ingen svarar – trycker man på knappen längst till höger under textskärmen.

 

Till alla porttelefoner i systemet är knutet ett kortnummer som kan lämnas ut till åter­kommande besökare. Kortnumret består av bokstaven B + fyra siffror och finns för var och en angivet på den information som har delats ut i brevlådorna. Den som vill använda kortnumret i stället för att leta i namnlistan på text­skärmen trycker först på knappen B längst ner till höger på portapparaten och därefter på sifforna i kortnumret.

 

Koden till grinden kommer tills vidare att fungera under dagtid (kl. 06-20). Andra tider kommer inte heller grinden efter den 2 augusti att kunna öppnas annat än med nyckelbricka eller med användning av porttelefonen.

 

På sikt kan koden till grinden eventuellt komma att tas bort också under dagtid.

 

Eventuella problem med nyckelbrickorna eller med porttelefonen/porttelefonerna bör anmälas till föreningen i god tid före den 2 augusti, då portkoderna upphör att fungera. Anmälan kan göras med e-post till brf.spiralen@bredband.net eller på telefon 070-278 39 60.

 

Tänk på att anmäla förlust av nyckelbricka eller byte av telefonnummer som ska vara knutet till porttelefonsystemet (t.ex. i samband med överlåtelse av lägenheten).