Andrahandsuthyrning

Det finns många saker att tänka på när du planerar att hyra ut din bostadsrätt i andra hand. Här har vi samlat några av de viktigaste och även vad som gäller specifikt i Stålpennan.

Vad är andrahandsuthyrning?

Att hyra ut i andra hand är ett vanligt begrepp. Men samma regler gäller även om du lånar ut din lägenhet. Därför används formellt sett begreppet upplåtelse. En andrahandsupplåtelse blir det alltså så snart någon annan än du, som bostadsrättsägare, självständigt brukar lägenheten.

Behöver jag styrelsens tillstånd?

Ja, du måste alltid ha styrelsens tillåtelse att hyra, eller låna, ut din lägenhet i andra hand.

Hur ansöker jag?

Fyll i ansökan (som finns längst ner på sidan) och skicka den till HSB Stockholm. HSB kommer att granska ansökan, och om den är fullständig, skicka vidare till styrelsensom behandlar den på kommande styrelsemöte. Vanligen hålls ett styrelsemöte varje månad.

Hur länge får jag hyra ut i andra hand?

Styrelsen brukar begränsa tidsperioden, i normalfallet till ett år i taget. Det innebär att du måste ansöka igen innan tiden har löpt ut om du behöver fortsätta hyra ut lägenheten. Den totala uthyrningstiden beror på vilket skäl du har.

Hur gör jag ändringar av en pågående uthyrning?

Om du redan hyr ut och vill göra en ändring (tex ändra uthyrningsperioden) skicka din förfrågan till HSB Stockholm. Om du byter hyrestagare behöver du skicka in en ny ansökan på samma sätt som vanligt.

Kostar det något?

Enligt lagen får föreningen tar ut max 10% av ett prisbasbelopp per år för uthyrning i andra hand.  Prisbasbeloppet räknas ut av Statistiska Centralbyrån (SCB) och fastställs av regeringen (se aktuellt prisbasbelopp här). År 2021 = 47 600 kr/år, (47600*0,1), 397 kr/mån (47600/12). Gäller för ansökningar ankommen fr.om. 2021-01-01. Detta ska täcka de extra kostnader som en upplåtelse innebär i form av administration och slitage.

Måste jag ha ett avtal med den som hyr?

För din egen trygghets skull rekommenderar vi ett skriftligt avtal, även om det inte finns något lagkrav på att det måste finnas. Använd gärna det hyresavtal som vi upprättat. Godkänner styrelsen uthyrning sker det enligt nedanstående villkor som också är infogade i andrahandskontraktet under punkten Övriga hyresvillkor:

"Andrahandshyresgästen förbinder sig att delta på städdagar samt att i övrigt iaktta och rätta sig efter de regler som bostadsrättsinnehavaren har gentemot föreningen. Vidare ska hyresgästen tillgodogöra sig den information som meddelas via nyhetsbrev, hemsida och portanslag, samt vidarebefordra denna information till bostadsrättsinnehavren utan dröjsmål."

Vem ansvarar för att en hemförsäkring är tecknad?

Hyrs lägenheten ut i andra hand kan hyresgästen teckna försäkringen, men det är bostadsrättsinnehavarens ansvar att försäkring är tecknad.

Jag har en parkeringsplats. Vad händer med denna?

Parkeringsplatser överlåts inte till hyresgäster. Däremot kan en annan medlem temporärt ta över din parkeringsplats. Kontakta i så fall styrelsen i god tid för att arrangera detta.

Hur fungerar det med porttelefon och skyltning på dörr?

Det går bra att lägga in hyresgästens telefonnummer och namn i portsystemet (enbart svenska telefonnummer tillåts). Kontakta i så fall styrelsen. Styrelsen kommer även att sätta upp en klisterlapp på din dörr med hyresgästens namn, med andra ord behöver du inte sätta upp en egen skylt

Vad gäller vid uthyrning via Airbnb?

Jodå, det krävs tillstånd av styrelsen när du hyr ut via Airbnb eller liknande tjänster. Det är en andrahandsupplåtelse oavsett om det är en närstående eller en främmande person som använder lägenheten och oavsett om du tar betalt eller lånar ut lägenheten gratis. I dagsläget har styrelsen beslutat att neka all uthyrning där inget annat skäl kan antas föreligga än rent kommersiella.