Höjning av årsavgiften med 5% från årsskiftet
Styrelsen har mot bakgrund av budgetarbetet beslutat att höja årsavgifterna med 5% från och med 1 januari 2025. Detta grundar sig i ökade kostnader för 2025 jämfört med 2024 och tillfredsställande sparande för framtida underhåll. Vissa poster sticker ut särskilt, bland annat räntor (ca 930 tkr, ökning 15%) och vatten (ca 150 tkr, ökning 25%).
Även om årsavgifterna går upp så sjunker föreningens skuldsättning per kvm tack vare amorteringar och på sikt kommer därmed även räntekostnaderna sjunka.
Hjälp till att hålla nere kostnaderna
Din månadsavgift inkluderar bland annat vatten, värme och sophantering och genom dina vanor har du möjlighet att påverka föreningens kostnader. Här är några exempel:
Brandlarmstest tisdag den 17 december
Den 17 december kommer styrelsen testa föreningens brandlarm för gemensamma utrymmen. Branddetektorer finns i källarutrymmena och i varje hus finns en brandcentral (generellt i den porten med högst nummer) som styr detektorerna i just det huset. Totalt finns alltså fem stycken brandcentraler som alla kommer att testas.
Skulle brandlarmet gå på riktigt finns instruktioner hur du ska agera på anslagstavlan intill varje brandcentral.
Adventstider är brandtider
Nu när det är mörkt ute och vi gärna tänder ljus; glöm inte att alltid, utan undantag släcka dem när du lämnar rummet. Vet du hur du ska hantera din brandvarnare om den låter? Att ha en fungerande brandvarnare i varje lägenhet är livsviktigt. Du testar funktionaliteten enkelt genom att trycka på knappen tills den piper, detta bör göras med jämna mellanrum. Om det brinner, ring 112. Glöm inte att stänga ytterdörren om dig när du utrymmer eftersom varje lägenhet är en brandcell. Plinga på hos alla grannar och meddela att det brinner. Tryck på brandlarmsknappen i porten och invänta hjälp.
Vi hjälps åt att sanda vid halka samt skotta snö
Nu när halkan och snön kommer måste vi hjälpas åt ifall vi ser att något omedelbart behöver göras som föreningens fastighetsskötare inte kan rycka ut på direkt. Sand finns i den blåa sandlådan utanför B75 och en röd skopa finns innanför porten. Ställ tillbaka skopan i porten efter att du använt den så att nästa person enkelt kan hitta den.
Om du ser att det behövs skottas snö så finns snöskyffel och sopkvast i varje hus, i ett av de gamla sopnedkasten på källarvåningen. Håll gärna efter med kvasten så att dörren stängs ordentligt. Halka eller snöskottning som inte är på föreningens mark anmäls till Stockholms stad. Du hittar en karta över föreningens mark på stalpennan.se.
Vill du bli förtroendevald i föreningen?
Du som bor i föreningen uppmanas att någon gång under din tid i föreningen bidra till det som vi tillsammans äger och förvaltar. Är du intresserad av att engagera dig i vår förening? Hör i så fall av dig till valberedningen som nominerar kandidater till förtroendeposter i styrelsen, valberedningen och internrevisor på årsstämman i april. Kontaktinfo till valberedningens Ebba Dahlquist och Victor Mossberg finns i varje port.
Ledigt förråd
Behöver du ett extra förråd? Föreningen har ett förråd ledigt på Bäckvägen 83 på 2,1 kvm. Är du intresserad hör av dig till stalpennan@gmail.com.
Radonmätning
I vinter kommer styrelsen att genomföra en lagstadgad radonmätning. Detta kommer att utföras av ACATRAIN entreprenad och innebär att de kommer att placera ut små mätningsdosor i gemensamma utrymmen samt utvalda lägenheter. Dosor ligger kvar i två månader och samlas sedan in och mätningarna skickas in till miljökontoret. Det är möjligt att ACATRAIN kontaktar dig för att lägga ut mätdosor i din lägenhet i januari.
Avfuktare i torkrummet
Styrelsen kommer inom kort att installera en avfuktare i torkrummet (mitt emot tvättstugan) för att tvätten som hängs upp där ska torka snabbare.
Cykelrensning avslutad
Under hösten har en cykelrensning genomförts för att frigöra utrymme i cykelrum- och ställ. Cyklarna behålls under en kortare period och om du missat cykelrensningen ombeds du att så snart som möjligt att höra av dig till styrelsen.
Ny checklista för renoveringsansökningar
Styrelsen har tagit fram en ny checklista för renoveringsansökningar samt uppdaterat information om renovering på vår hemsida. Detta ska underlätta för dig som vill renovera din lägenhet. Styrelsen vill att processen ska vara så smidig som möjligt, samt se till att allt arbete utförs som det ska - för dina grannars samt framtida medlemmars skull. Checklistan hittar du på hemsidan stalpennan.se under rubriken “Ditt boende - Renovera”.
God jul och gott nytt år hälsar vi i styrelsen
Annika, Tirion, Sigrid, Emilie, Vera, Aleksei, Alexandra, Erik och Mikael