Rapport från föreningsstämman. Den 17 april ägde föreningens stämma rum på Midsommargården. Stämman förlöpte utan problem och ett fullständigt protokoll kommer att finnas tillgängligt på tvättstugans anslagstavla inom kort. I korta drag slutade Miljöansvarige Therese Balksjö och Upphandlingsansvarige Jonas Rydstedt. I deras ställe hälsar vi Daniel Andersson, B69, och Edvin Nahlin, B83, välkomna. Den nya styrelsens kontaktuppgifter finns som vanligt i portuppgången. Vi kan även välkomna Elin Andersson Turunen, P64, som suppleant. Avgående valberedaren Åsa Andersson förtjänar ett särskilt tack för sina insatser.
På stämman beslutades även om att inrätta en expeditionschef så att Gunnar Holmberg officiellt axlar denna mantel. Gunnars kontaktuppgifter finns på anslaget i portuppgången och han håller expeditionen öppen enligt de tider som finns på anslagstavlan i tvättstugan. Inom kort kommer denna information även att finnas på vår hemsida, www.stalpennan.se. Styrelsens förslag om att genomföra en stadgeändring för att möjliggöra gruppanslutning även till IT bifölls med en kvalificerad majoritet och frågan om kommer därför att återkomma när styrelsen har förhandlat fram ett förslag.
Nytt datum för städdag. Ifall någon missade den dryga decimetern snö som passade på att falla natten till städdagen den 14 april så kan vi meddela att det var svårt att genomföra den putsning av föreningen som var planerad. Därför utlysesen extra städdag lördagen den 12 maj kl 10.30. Som vanligt kommer det att finnas fika och lätt käk för de arbetssamma. De som vill ha vegetariskt får anmäla det till drift- och underhållsansvarige Maria Björn. Har ni inte möjlighet att närvara meddelar ni Maria så får ni en uppgift ni kan genomföra en annan gång. I samband med städdagen hoppas vi även kunna reparera de gröna trädgårdsbänkarna. Kan du hjälpa till med detta får du gärna höra av dig till ordförande Johan. En hink med grå linoljefärg för att måla dessa bänkar har försvunnit, kanske i samband med förra städdagen. Vet du var den har ställts – hör av dig!
Kollektivt bostadsrättstillägg. Styrelsen har beslutat att teckna kollektivt bostadsrättstillägg som kommer att börja gälla från och med den 1 juni. Detta görs för att underlätta hanteringen vid eventuell skada, och innebär att du kan säga upp ditt eget bostadsrättstillägg fr.o.m. detta datum. Dock MÅSTE var och en fortfarande teckna en hemförsäkring, denna ändring gäller endast bostadsrättstillägget.
Använd inte de gamla soprummen. Uppmärksamma att vi inte använder de gamla entrésoprummen längre. Istället är det soptunnorna vid vändplanen och parkeringen samt sopsorteringshuset där som ska användas. Har sopor hamnat fel måste ni meddela styrelsen, så att detta kan åtgärdas.
Nytt värmestyrningssystem. Härom veckan kopplades ett nytt styr- och reglersystem från Alfa Laval in. Det övervakas och justeras dygnet runt för att optimera vår fjärrvärmeförbrukning (som är föreningens i särklass största kostnad). Samtidigt som vi hoppas att det löna sig på ett par års sikt, förmodas även temperaturen i lägenheterna upplevas som jämnare och behagligare. Kontakta drift- och underhållsansvarig om du undrar över något.
Inbrott. Den 24 mars var det tyvärr inbrott i bottenlägenheterna på Bäckvägen 73. Inbrottstjuvarna använde ett smalt verktyg för att bända upp fönstren på nedsidan och tog sig på så sätt in i lägenheterna. Ett enkelt sätt att minska risken är att installera timers som sätter igång ljus, radio eller liknande så att det alltid ser ut att vara någon hemma. Vi kan även hjälpa varandra med att hålla ögonen öppna.
Trädgårdsgruppen. Nu när våren förhoppningsvis är på väg, drar även trädgårdsarbetet igång på allvar. Kontakta gärna gruppens sammankallande – Ann-Mari Reich på B77 – om du är intresserad av vad trädgårdsgruppen håller på med eller om du vill delta! Hennes kontaktuppgifter finns också på portanslaget.
Lediga lokaler. Uthyrningen av föreningens lediga lokaler pågår för fullt men är någon medlem som är intresserad av att hyra förråd eller liknande så är det fritt fram att ta kontakt med föreningens expeditionschef Gunnar Holmberg och anmäla sitt intresse. Gunnars kontaktuppgifter finns tillgängliga på anslaget i portuppgången.
Balkongprojektet går framåt. En arkitekt som samarbetar med WMP balkong har tagit fram ritningar på hur våra balkonger kan se ut. Vi i balkong gruppen har tyvärr inte kunnat påverka vare sig storlek, utseende eller placering då detta styrs av regler och förordningar. Men vi har stor tillit till arkitekten och WMP balkong som har stor rutin på området. Ritningarna är nu klara och inskickade till stadbyggnadskontoret för granskning inför bygglov. Deras ledtid är minst 10 veckor (v. 25) men om det blir ändringar utifrån stadbyggnadskontorets regler så förlängs tiden.
Det som kvarstår innan vi har klart att vi kan bygga balkonger är:
Det som kommer ske nu innan sommaren är att vi kommer föra en dialog med de i föreningen som inte har utryckt om de vill ha balkong eller ej. Om vi får byggnadslov är kommer det göras mätningar per lägenhet där även tillval (tex el uttag på balkong mm) kan göras. Utifrån denna mätning baseras kostnaden för din specifika balkong. Vilket innebär att det börjar det bli dags att verkligen bestämma sig om ni vill ha balkong och kolla upp finansiering. Den ungefärliga kostnaden beräknas ligga på:
Kan du tänka dig att hjälpa till i Balkonggruppen, kontakta då gärna Elisabeth Längheim så berättar hon mer.
/Med vänliga hälsningar från din föreningsstyrelse.