Nyhetsbrev september 2013

18 september 2013 Information nr. 2 för boende i Brf Stålpennan * Årsstämman * Balkongprojektet * Bredband, fibernät * Kartongåtervinningen * Hemsida * Höststädning

Årsstämman
I april höll Stålpennan 2013 årsstämma, och 20 lägenheter var representerade.

Under stämman gick man igenom årsredovisningen för 2012 med årsberättelse och ekonomiska resultat. Vidare röstade stämman igenom ett stadgetillägg för att kunna låta föreningen ta ut en s.k. informationsöverföringsavgift. Det möjliggör en framtida gruppanslutning av hushållen via det operatörsoberoende fibernät som Stokab har installerat under vintern. Stämman beslöt även att styrelsens arvode ska höjas till ett prisbasbelopp.

Under årsstämman valdes fyra nya styrelseledamöter; Martin Cronholm (ekonomi), Marie Ericsson (medlemsansvarig), Gustav Nordmark (miljöansvarig) samt Anna Strandberg (suppleant). Marie Ericsson har dock tyvärr avgått från styrelsen och Anna Strandberg har tagit över rollen som medlemsansvarig.

Vidare tillsattes en ny valberedning bestående av Tomas Hedberg och Magdalena Czarnecki samt en ny föreningsvald revisor, Viktor Sebes. I samband med stämman presenterades även Pertti Moisio, som har tagit över rollen som expeditionschef efter Gunnar Holmberg.

Styrelsens fullständiga sammanställning och kontaktuppgifter finner ni i respektive port, det är bara att hör av er vid frågor!

Balkongprojektet
Efter en lång process har vi äntligen fått bygglov för balkonger, som meddelades i somras. Förhoppningen är att vi redan nästa år kan öppna balkongdörren och njuta av vårsolens första strålar. Men, för att drömmen ska förverkligas behövs nu en person som kan leda balkonggruppen framåt. Det som krävs av denne samordningsansvariga är sunt förnuft. Erfarenhet av förfrågningsunderlag och offerter är en bonus, men alls inget krav. Vi har redan fått in offerter från tre intressanta balkongbyggare och balkongsamordnarens nästa uppgift – med stöd från övriga medlemmar i balkonggruppen – är att leta fram en bra konsult som i sin tur kan analysera offerterna, vaska fram den bästa leverantören och kvalitetssäkra byggprocessen. Medlemmarna i balkonggruppen har god kunskap om det som behöver göras och kommer att vara ett bra stöd till den samordningsansvarige.

Vi behöver tillsätta denna samordnande person omgående; om processen inte fortskrider finns det risk att bygglovet hinner gå ut. Vi är ju så nära resultat nu!
Nu har du alltså chansen att påverka ditt boende och öka värdet på din lägenhet. Hör av dig till valberedningen om du vill driva balkonggruppens arbete framåt:

Tomas Hedberg B81 (tel. 010-4744 239) eller Magdalena Czarnecki B73 (tel. 073-925 44 72)

(Tidigare balkongsamordnare Anna Strandberg har nu blivit medlemsansvarig, men finns fortfarande kvar balkonggruppen).

Bredband, fibernät
Som flera av er känner till har vi arbetat med att få till stånd ett gruppanslutningsavtal för bredband. Lite kortfattat skulle det innebära att alla hushåll i föreningen ansluts till en och samma operatör vilket möjliggör en mycket lägre kostnad.

Nu har tyvärr projektet förhalats en aning då det visat sig, tvärtom mot vad vi tidigare trodde, att Bredbandsbolaget enligt ett förlängningsavtal fortfarande äger exklusiv nyttjanderätt till fastighetsnäten (de kablar som går från kopplingsskåpen i källaren upp till era lägenheter). Som det ser ut nu har vi inte råd att bekosta en sådan installation själva, utan väljer att vänta till augusti 2014 då avtalet med Bredbandsbolaget löper ut. Med det sagt vill vi ändå uppmana er att inte binda upp er på fleråriga bredbandsavtal då vi förhoppningsvis har rott i land ett attraktivt avtal lagom till augusti 2014.

Kartongåtervinningen (favorit i repris)
Det är roligt att se att föreningens återvinningscentral vid vändzonen framför B73 nyttjas. Däremot är det tråkigt att se att vi ofta betalar för att slänga luft. Pappkärlet är allt som oftast överfullt och många får inte plats med sina kartonger. Detta pga. att alla inte plattar ihop kartonger utan slänger stora tomma lådor och boxar som de är. Försök att alltid platta ihop och sticka ned större förpackningar i bakkanten på pappåtervinningen.

Hoppas vi kan bli bättre på detta, då alternativet är att begära hämtning av papp varje vecka istället för varannan vilket är fyra(!) ggr dyrare än nuvarande avtal!

Hemsida
Besök gärna Stålpennans omarbetade hemsida, www.stalpennan.se, där du finner all nödvändig information, blanketter om bl.a. andrahandsuthyrning och alla nyheter innan de publiceras i dessa infobrev.

Höststädning!
Lördagen den 28 september kl.10:30-13:00 är det dags för höststädning.

På städdagen gör vi tillsammans sådant som vi inte vill lägga pengar på att behöva upphandla.

-Passa på att slänga grovsopor i den lastbil som föreningen hyr!
-När vi är klara blir det dricka och korv med bröd (även vegetariskt alternativ) uppe på grillberget. Då kan vi passa på att prata lite om balkongprojektet också.
-Du som ännu inte har fått någon behållare och påsar för källsortering av matavfall kan kvittera ut det under dagen.
-Observera att parkeringen ska vara tömd från bilar under städdagen

Nedan följer några saker som behöver göras. Vet du något ytterligare som bör uppmärksammas under städdagen, skicka ett mail till stalpennan@gmail.com så tar vi upp det!

-Slänga skräp från källargångar och pannrum
-Bänkborden ställs på hårt, torrt underlag och täcks med presenningar
-Bära ned grillarna till trädgårdsförrådet
-Beskära buskage vid parkeringen
-Rensa bort all växtlighet närmare än 40 cm från husväggarna
-Ta bort sly och småträd i området bakom soprummet och uppe på kullen
-Specialsopor på hyllan i miljörummet bärs ut till lastbilen
-Putsa framförallt utsidor av fönster (i tvättstuga, pannrum, trapphus och källare) samt rengöra nederkanten mellan glasen
-Sopa och svabba källargångar och pannrum

Men: Har du inte möjlighet att delta på själva städdagen får du gärna göra en insats vid annat tillfälle: Trimmer, sekatör och spade finns framlagda i cykelrummet på gaveln till Pingstvägen 62. :-)
Prata gärna med expeditionschef Pertti (P64), som ofta befinner sig i trädgården runt Pingstvägenhuset, om du är osäker på vad som bäst behöver göras.

//Styrelsen