Övervakningen innebär att information kan lagras rörande vem som har besökt soprummen vid en viss tidpunkt. Information om var en viss person befunnits vid en viss tidpunkt är en personuppgift om den går att koppla till en fysisk person. Det blir ett komplement till befintligt taggsystem som används för inpassering i soprummen.
Kamerorna kommer att användas tillsammans med nuvarande inpasseringssystem. Det ger styrelsen möjlighet att vidta åtgärder mot de medlemmar som behöver vidare vägledning i sopsortering.
För att uppgifter enligt ovan ska få registreras, krävs att syftet med registreringen väger upp för det integritetsintrång det innebär att få sina uppgifter behandlade. Föreningens syfte med behandlingen är att kunna säkerställa att bland annat regler för sopsortering följs. Föreningens intresse av att förhindra och komma tillrätta med misskötsamhet i soprum väger i det här fallet tyngre än den enskildes intresse. Kameraövervakningen är nödvändig för att uppfylla föreningens intresse av att ha god ordning i grovsoprummet och att hålla nere kostnaderna.
Ändamålet med att kunna behandla uppgifter om skötseln i soprummet är bland annat för att dessa ska hållas i ett fint skick men främst för att inte föreningens medlemmar ska drabbas av högre kostnader än nödvändigt. Det är i allas intresse och för allas trevnad.
Uppgifterna kommer endast att användas i de fall någon regelöverträdelse har förekommit.
Enligt Datainspektionen behöver föreningen inte söka tillstånd hos Länsstyrelsen, eftersom föreningen inte filmar område där allmänheten har tillträde.
Om föremål påträffas i grovsoprummet som inte får kastas där, alternativt om föremål placerats utanför sopkärlen, kan styrelsen i efterhand komma att kontrollera kamera och inpasseringssystem för att fastställa vilken medlem som har orsakat överträdelsen.
Medlemmen kommer att kontaktas och ges möjlighet att hämta upp felaktigt kastade föremål. Föremål ska snarast, dock senast inom tre dagar, hämtas av medlemmen. Om föremål trots det inte hämtas kommer medlemmen att debiteras avgift för bortforsling av föremål jämte administrativ avgift om 2000 kr. Tillträde till grovsoprummet kommer också att begränsas tills avgift erlagts.
Personuppgifterna lagras inte längre tid än nödvändigt. Dessa kommer att finnas tillgängliga som längst i två veckor och sedan raderas.
Dina rättigheter går att hitta i Dataskyddsförordningen artikel 15 och 17. Du kan också klaga hos Datainspektionen om du tycker att föreningen bryter mot lagar, regler eller avtal. Den som registreras har ett antal rättigheter enligt GDPR.
Dessa rättigheter är bland annat:
• Rätt att bli informerad före insamling av personuppgifter.
• Rätt att begära tillgång till personuppgifter.
• Rätt att veta hur personuppgifter används.
• Rätt att få information rättad.
• Rätten att bli glömd, d.v.s. rätt att få informationen raderad vid utträde ur föreningen.
• Rätten att kräva att personuppgifter inte används.
Om du har frågor kan du kontakta styrelsen som är personuppgiftsansvarig.