En bostadsrätt upplåts för att bostadsrättsinnehavaren själv ska bo i den, men vid t.ex. arbete eller studier på annan ort kan föreningen medge att lägenheten hyrs ut i andra hand under en begränsad tid.
För att få hyra ut i andra hand måste du ha styrelsens godkännande.
Brf Tullen tillåter andrahandsupplåtelse under 1 år i taget - dock maximalt under 3 år. Önskar du förlänga din andrahandsupplåtelse efter ett utgånget år måste alltså en ny ansökan skickas in samt få nytt godkännande av föreningens styrelse innan en förlängning kan ske. Det tillkommer en administrativ avgift under tiden andrahandsupplåtelsen pågår, vilket idag är 10 % av ett prisbasbelopp.
Hyr aldrig ut i andra hand utan medgivande riskerar du att förverka din besittningsrätt till bostaden. Det är också viktigt att du är uppdaterad på vad som gäller för andrahandsuthyrning enligt Brf Tullens stadgar, då bland annat korttidsuthyrning via t.ex. AirBnb inte är tillåtet.
Så här ansöker du om andrahandsuthyrning/andrahandsupplåtelse:
Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning finns under rubriken mallar och blanketter. Ansökan skickas till HSB för hantering, antingen via e-post: service.stockholm@hsb.se eller via post - HSB Stockholm, Box 1385, 171 27 Solna.
Information om hur man bokar lokaler/ tvättmaskiner hittar du >> HÄR
Till varje lägenhet hör 3 st nyckelbrickor. Nyckelbrickorna används för att öppna de flesta av våra gemensamma utrymmen: portdörrar, tvättstugor, festlokaler, cykelrummen, barnvagnsutrymmen, bastun samt gästrummen. Aptussystemet används också för att boka gemensamma lokaler via dator/mobil eller på de bokningstavlor som finns uppsatta i gårdshusen.
Nyckelbrickorna lämnas vidare vid överlåtelse av lägenheten. Har säljaren haft extra brickor kasseras dessa och du som är ny medlem beställer extrabrickor om du behöver det. Man kan alltså endast ta över tre brickor per hushåll. Vid en avflyttning görs också en översyn an brickorna och saknas det brickor så faktureras den som flyttar kostanden för nya brickor.
OBS! Nyckelbrickorna är att betrakta som en värdehandling och lägenhetsinnehavaren till den lägenhet som är kopplat till nyckelbrickor som används är således fullt ansvarig för ev. bokningar som utförs (inkl. ev. skadegörelse).
Beställning av extra brickor eller spärrning av av saknade brickor gör du på Nacka drift och skötsels kundzon/felanmälan. i formuläret väljer du BRF Tullen som kund och Lås & dörrar som klassificering. Du fyller även i din adress, lägenhetsnummer och annan information som är viktig för dom att veta. Tänk på att ju tydligare du fyller i, desto smidigare blir hanteringen av ärendet för dom. Nya eller ersättningsbrickor kostar 300 kronoor styck.
OBS! Du kan inte felanmäla till föreningens mail utan alla ärenden som berör passerbrickor sköts numera av Nacka drift och skötsel. Om du mailar styrelsen är det inte säkert att du får ditt ärende handlagt då vi inte sköter detta.
Balkonglådor får av säkerhetsskäl bara hängas på balkongens insida. Mattor och liknande får inte hängas över räcket. Rengöring och skakning av mattor, sängkläder och dylikt är inte tillåten på balkongen. Balkongen får heller inte användas som upplag för skräp eller mat. Föremål får inte slängas till grannars balkonger eller ner på gården, det senare gäller även fimpar.
God sed: Släng all skräp i soporna eller lämplig återvinning för att undvika att det av misstag hamnar på grannens balkong.
Fasaden på balkongen tillhör föreningen och vill man göra någon form av ingrepp såsom att borra, hör av dig till styrelsen för att säkerställa att det ingreppet du planerar är ok.
Det är enligt brandskyddsreglerna inte tillåtet att ställa barnvagnar i trapphusen utan de skall ställas i de särskilda barnvagnsförråden i portarna D76 och D 100 på Gård 1 och D35 på Gård 4.
Bastu med dusch, toa, bord o stolar finns i gårdslokalen på båda gårdarna. Bokning sker via Aptus i 3-timmarspass, max 2 pass kan bokas inom samma vecka. Kostnaden är 50:- /pass. Ytterligare pass kan bokas när första passet har påbörjats. Tänk på att uppvärmningstiden kan vara upp till 45 min. - 1 timme om bastun är kall.
Värd Gård 4, Diligensvägen 3-37: Andrèa Fleischer, Tel: 070 - 605 29 16, e-post andrea.fleischer@live.se
Värd Gård 1, Diligensvägen 74-100: Lotten Raeder Tel: 073 - 348 09 92 (ring eller sms:a)
Bilkörning på gårdar får endast ske i samband med att något mycket tungt och otympligt ska hämtas/lämnas. Det råder parkeringsförbud inne på gårdarna och du får maximalt stå 15 min. för i och urlastning. Därefter måste fordonet flyttas för att undvika bötfällning. Parkeringskontroller sköts av parkeringsbolaget.
Tänk också på att undvika att blockera framkomligheten för ev. räddningsfordon. Samt att det ofta är många lekande barn på gårdarna, som kanske inte syns så bra. Kör mycket försiktigt och i riktningen som vägskylten visar och kör runt istället för att backa.
Bomnyckel (även kallad brandkårsnyckel) finns att köpa i låsbutiker och byggvaruhus.
Bredband 250/100 Mbit/s och IP-telefoni från Telenor ingår i månadsavgiften. När du flyttar in eller flyttar ut måste du själv kontakta Telenors kundservice privat för att teckna/avsluta avtal via tel: 020-222 222. Ingen anslutningsavgift utgår, men däremot får du själv betala för telefonsamtal och eventuella andra tjänster du köper av Telenor. Vid en flytt kan du även behöva returnera lånad utrustning till Telenor (såsom router etc.) då du i annat fall kan bli ersättningsskyldig för denna. Vid avflyttning ska utrustningen återlämnas till Telenor.
Mer information finns på: http://www.telenor.se
Det finns flera cykelställ på gårdarna. Dessutom finns det cykelrum på bägge gårdar- använd kodbrickan för att öppna. Cykelförråden är endast avsedda för cyklar och inget annat. Då ytan i våra gemensamma cykelförråd är begränsad och vi är många som behöver dela på denna yta är det enbart till för cyklar. Annan skrymmande utrustning får placeras i eget förråd eller i respektive bostad. Undantag är handikapputrustning, där vi är skyldiga att erbjuda plats. Du når ditt cykelrum med din Aptusbricka.
Föreningen har extra förråd att hyra mot avgift. Kö kan förekomma. Vi använder HSB´s digitala tjänst för all hantering av våra extraförråd. Du som är medlem i Brf Tullen och vill hyra ett extraförråd loggar in på Mitt HSB: https://www.hsb.se
Under fliken: ”Min Bostad” i huvudmenyn hittar du rubriken: ”Mina köer”. Här kan du välja om du vill anmäla intresse för ett extraförråd och ställa dig i kö, eller hantera ett befintligt extraförråd. Här hittar du även en nedladdningsbar manual kring hur förrådshanteringen fungerar. Du kan även välja om du vill få notifieringar via e-post från HSB när det finns lediga extraförråd att hyra.
Har du frågor om köhanteringssystemet eller om våra extraförråd? Då kontaktar du HSB direkt via: service.stockholm@hsb.se
Festlokaler finns i gårdshusen på båda gårdarna och kan hyras för t.ex. fester, barnkalas, bröllop etc. De är fullt utrustade med porslin, bestick, kaffemuggar och glas för ca 25-30 personer och innehåller bl a. spis, kyl, frys och diskmaskin. Lite köksredskap så som termosar, kaffebryggare och kannor finns också att tillgå.
Dygnet är indelat i två pass: 00-12 och 12-24. Max 4 pass kan förbokas och detta inom samma vecka. Rummet bokas genom Aptus och kostar 250 kr/bokat pass.
Avbokning sker i god tid vid återbud. Lokalen är ur allergisynpunkt absolut rök- och djurfri. Det finns detaljerade ordningsregler som du måste sätta dig in i. Om bokningsregler och ordningsregler förbises (tex. vid sen utcheckning) samt om städning ej utförs enligt korrekt (inkl. iordningställande enligt pärmens föreskrifter) debiteras hyresgästen en schablonavgift om 2500 kr. I de fall där det krävs, vänder sig styrelsen till en extern städfirma. Ev. extra tillkommande kostnader för detta arbete bekostas av den medlem som innehaft bokningen.
OBS! I hyran av festlokalen ingår EJ bokning av utemöbler, grill etc. på våra gemensamma gårdar. Dessa ska alltid vara disponibla för samtliga medlemmar.
Värdar:
Festlokal gård 1, Diligensvägen 74-100: Lotten Raeder Tel: 073 - 348 09 92 (ring eller sms:a)
Festlokal gård 4, Diligensvägen 3-37: Andrea Fleischer Tel: 070 - 605 29 16 eller e-post: andrea.fleischer@live.se
Observera att festlokalen inte får användas i kommersiellt syfte.
Alla får plocka frukt från fruktträden, det som hänger ut över stängsel och över gångvägar. Det är bra om frukten används och inte blir skräp på gårdar och gångar – ät!
Det är viktigt att du har en egen hemförsäkring med eget bostadsrättstillägg.
Föreningen har försäkring hos Folksam (utan kollektivt bostadsrättstillägg).
Parkeringsgaraget drivs av Jarlabergs Samfällighet. För att få en plats i garaget skall du kontakta HSB via länken: HSB STOCKHOLM. Alt. via telefon: 010-442 11 00. Priserna för garageplats varierar beroende på om man vill ha plats under tak, laddplats för el-bil etc.
Det är inte tillåtet att grilla på balkongerna med annat än elgrill, använd gärna föreningens stora grillar som finns på varje gård (får användas av alla och kan inte bokas). Däremot går det bra att grilla på uteplatserna, under förutsättning att grannarna inte störs. Vidta stor aktsamhet vid torrt väder och det är upp till varje medlem att hålla sig uppdaterad om det råder grillförbud eller inte (se Nacka kommuns hemsida)
Grovavfall kan kostnadsfritt lämnas på någon av återvinningcentralerna i Nacka (se ”återvinning”).
Vi har två gårdar, ”Gård 1” = Diligensvägen 74-100 och ”Gård 4” = Diligensvägen 3-37.
För allas trivsel uppmanar vi alla att städa efter sig när vi använt lekplats, grillplatser och gräsmattor. Det gäller även att som vuxen ansvara för att sina barn inte förstör plantering eller omgivning med sin lek samt ser till att sanden ligger kvar i sandlådan. På förekommen anledning är det inte tillåtet att använda s. k gatukritor.
Det är inte tillåtet att rasta hundar på våra gårdar.
BRF Tullen har två gästrum, ett på vardera gårdarna. Båda rummen kan hyras av alla medlemmar oavsett vilken gård man bor på. Bokning sker via Aptus. Man kan max boka 7 dygn. och avbokning skall ske 3 dagar innan, annars debiteras första dygnet. Tillträde vid incheck från kl 12.00 dagen och utcheck senast kl 11.00 dagen du checkar ut från lägenheten. Koden till porten är densamma som de andra portarna. Du kommer in i gästrummet via din Aptus-bricka och inne i gästrummet finns en bricka som du sedan använder vid inpassage. Brickan lämnas kvar i rummet till nästa gäst.
Rummen är av allergiskäl absolut rök- och djurfria. Regler, villkor och beskrivning av gästrummen hittar du här. Rummen får ej användas utan underlakan, påslakan och örngott, och det gäller för alla som skall övernatta i gästrummen.
Om bokningsregler och ordningsregler förbises (tex. vid sen utcheckning) samt om städning ej utförs enligt korrekt (inkl. iordningställande enligt pärmens föreskrifter) debiteras förhyraren en schablonavgift om 1500 kr. I de fall där det krävs, vänder sig styrelsen till en extern städfirma. Ev. extra tillkommande kostnader för detta arbete bekostas av den medlem som innehaft bokningen.
Nästkommande hyresgäst hyr lägenheten från kl 12.00. Mellan kl 11.00 -12.00 sker en kontroll på att allt är i sin ordning för nästa hyresgäst hyra rummet.
Gästrum 1: Diligensvägen 86, gästrum för tre personer som är utrustat med kuddar och täcken. Två stycken enkelsängar (90x200) och en bäddfåtölj (80x200). Våning 2 utan hiss. I rummet finns kyl, frysfack och ett trinettkök som ger möjlighet till lättare uppvärmning av mat, micro finns samt kaffebryggare. Dusch och toalett. Pris: 300 kr per dygn.
Värd: Lotten Raeder Tel: 073 - 348 09 92 (ring eller sms:a)
Gästrum 2: Diligensvägen 19, gästrum för tre personer samt ett mindre barn som är utrustat med kuddar och täcken. Två stycken enkelsängar (90x200) och en bäddfåtölj (80x200) samt en spjälsäng. Våning 2 utan hiss. I rummet finns kyl, frysfack och en trinettkök som ger möjlighet till lättare uppvärmning av mat, micro finns samt kaffebryggare. Dusch och toalett Pris: 300 kr per dygn.
Värd: Andrea Fleischer Telefon: 070 - 605 29 16 E-post: andrea.fleischer@live.se
Observera att gästrummen inte får användas i kommersiellt syfte
För gäster finns besöksplatser. De är avgiftsbelagda dygnet runt (P-automat) och finns i anslutning till garagen.
Hundar måste hållas kopplade och rastning på våra gårdar är inte tillåtet. Du tar upp hundbajset vid rastning i anslutning till våra gårdar. Även katter och andra husdjur måste du ha kontroll på. Vi vill inte ha hundbajs och annat som inte hör dit i våra sandlådor där barnen leker.
Se ”Bygga och Underhålla” i huvudmenyn
Alla lägenheter är anslutna till Tele2 och ett TV utbud med kanalpaketet 'Medium 8 favoriter" ingår i månadsavgiften. När du flyttar in eller flyttar ut måste du själv kontakta tele2s kundservice privat för att teckna/avsluta avtal samt få behövlig utrustning (digitalkort/ digitalbox) via tel:90 222.
Generellt gäller att man naturligtvis alltid skall visa hänsyn till sina grannar. Tänk speciellt på att många har små barn.
Upplever du upprepade och/eller allvarligare typer av störningar från grannar så vill föreningens styrelse att du fyller i en sk. störningslista och lämnar denna i föreningens brevlåda på Diligensvägen 19.
Här på vår hemsida under fliken "Mallar och blanketter" finns vår störningslista som nedladdningsbar PDF för nedladdning och utskrift.
Förvara aldrig värdefulla saker i förråden. Inbrottsrisken är stor. Eftersom det är s.k. ”kallförråd” skall Du också vara försiktig med att förvara kläder och annat som kan påverkas av temperatur och luftfuktighet i förråden (förråden påverkas i högsta grad av yttre temperatur). Föreningen kan aldrig ta något som helst ansvar för inbrott eller förstörda saker i förråd. Se noga till att släcka belysning och stänga dörren när Du lämnar förrådslokalen!
Tag kontakt med styrelsen för information!
Moped klass 1- och MC-förvaring/parkering hänvisas till garagen (se även garageplats). Motorcyklar och registrerade mopeder får inte ställas på gårdarna och de får heller inte ställas i cykel eller mopedförråden utifrån brandskyddsregler.
Nacka Drift ansvarar för att sätta upp namnskylt på ytterdörren. Kund och medlemsservice hos HSB skickar över en lista med överlåtelser som är godkända och sätter sedan inför tillträdet upp en namnskylt. Om ingen namnskylt finns uppsatt vid tillträdet av lägenheten går det bra att kontakta Nacka Drift (se mer under fliken Felanmälan & Kontakt).
I båda gårdshusen (bredvid bokningstavlan) finns ett nyckelinkast. Detta används när hantverkare eller liknande har aviserat om åtgärder i lägenhet/lägenheterna och berörd person inte kan vara hemma. Använd INTE vår styrelsebrevlåda till detta ändamål.
Se detaljerad information om våra e-brickor under rubriken "Aptus" här ovan. OBS! Tänk på att nyckelbrickor är att betrakta som en värdehandling och lägenhetsinnehavaren till den lägenhet som är kopplat till nyckelbrickor som används är således fullt ansvarig för ev. bokningar som utförs (inkl. ev. skadegörelse).
För att få tillstånd att montera upp en parabolantenn krävs godkännande från styrelsen. Skicka en ansökan där den önskade installationen beskrivs. Normalt sett får montering endast ske på uteplats eller balkong, och parabolen får inte sticka utanför uteplatsen eller balkongens gränser. För radhusen kan montering i vissa fall ske på skiljeväggen mellan de olika lägenheterna.
Porttelefonen kan kopplas antingen till mobiltelefon eller fast telefon. Som boende använder du nyckelbricka för att komma in. Fullständig instruktion finns längst ner på denna sida.
Saknas ditt namn i porttelefonen behöver du lämna in en blankett med namn och telefonnummer samt att du godkänner att det läggs in i systemet enligt GDPR så läggs de valda numret in. Blanketten finns längst ner på sidan.
Fyll i blanketten och lämna i styrelsens brevlåda som finns på Diligensvägen 19 på gård 4. Om du behöver ändra telefonnumret däremot kan du själv ändra de nummer du har registrerat i aptus appen när dessa är registrerade i systemet.Tänk på att det är första bokstaven i förnamnet som syns tillsammans med efternamnet i porttelefonen. Har du skyddad identitet, kontakta styrelsen, så hjälper vi till så du ändå kan använda porttelefonen.
När någon sedan ringer upp dig på porttelfonen så svarar du i din telefon och pratar med uppringaren och vill du släppa in personen så trycker du på 5 och lägger sedan på. Om du bara vill avsluta eller inte släppa in lägger du bara på luren. Ett tips är att första gången du blir uppringd av porttelefonen så sparar du numret i dina kontakter och döper till "porttelefon" så ser du om någon ringer dig från porten.
OBS! Släpp aldrig in någon obehörig eller om det inte känns ok att släppa in. Släpp heller inte in någon som söker någ annan i huset. Tänk på att det kan vara en säkerhetsrisk om en granne t.ex. har skyddade uppgifter eller liknande.
Har du glömt brickan hemma är det också bara att du ringer upp dig själv och släpper in dig själv via mobilen. Smart om du står där och glömt brickan hemma.
Undvik att röka på balkonger - tänk på att grannar ovanför och bredvid kan ha allergiska problem. Vid all rökning på gårdarna uppmanas rökarna att visa hänsyn mot de andra som vistas på gårdarna. Rökförbud råder på våra gårdar samt på alla gemenamma utrymmen.
De sju bostadsrättsföreningarna och de 22 egna hemmen i Jarlaberg bildar tillsammans Jarlabergs Samfällighetsförening. Samfällighetsföreningen ansvarar för sådant som rör hela Jarlaberg. Se även http://jarlabergsf.se
Du som bor i en bostadsrätt har ansvar för att det inte kommer in ohyra i din lägenhet. Om det inte efterlevs kan du själv få komma att stå för kostnaden för att utrota ohyran. Man skall omgående anmäla alla slags angrepp av skadedjur till föreningen. Styrelsen vidtar åtgärder för att undanröja ohyran. Föreningen har försäkring hos Folksam.
Läs mer om skadedjur på Anticimex hemsida.
Skyddsrum finns på båda gårdar. 2021 genomfördes en översyn av skyddsrummen och de är besiktade av extern part och godkända enligt rådande regelverk via MSB, Myndigheten för Skydd och Beredskap.
Via MSB´s hemsida finns ytterligare information om skyddsrum o.dyl information: https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/skyddsrumskarta/
Hushållssopor tas om hand via ett centralt sopsugsystem i Jarlaberg. Det finns ett sopnedkast i varje trappuppgång samt vid gårdsingången för radhusen. Kasta soporna i närmaste ports sopnedkast om det är stopp i inkastet vid ingången till gården! Eftersom kostnaderna baseras på volym eller vikt så innebär det att om vi minskar ner volym/vikt så minskar våra kostnader (påverkar din månadsavgift/ "hyra"). Släng inte annat än hushållssopor såsom pizzakartonger i våra sopnedkast då de lätt orsakar stopp och höga underhållskostnader, vilket kan resultera i höjda avgifter.
Farligt avfall får inte slängas i sopnedkasten. Se Återvinning.
För skötsel och vård av våra gröna ytor har vi ett skötselavtal.
Dessutom träffas vi varje vår och höst en dag på gårdarna och har en gemensam städdag. Förutom att vi håller nere våra gemensamma kostnader så är det även trevligt umgänge. Styrelsens Mark- och miljögrupp kallar via anslag i gårdstavlan och hemsidan.
Det är den boendes ansvar att skotta egen balkong, uteplats och den egna gången till radhus. Skador, t.ex. fukt i väggar, som uppstår på grund av mycket snö, debiteras den boende. När du skottar från balkong, kontrollera noga att ingen befinner sig nedanför!
Enligt brandföreskrifter ska entréer och trappor vara fria från "lösa föremål", dvs barnvagnar, cyklar, skor, torkmattor mm. Detta är också en förutsättning för att städning ska kunna genomföras på ett bra sätt. Vid en brand kan små hinder och snubbelrisker innebära stor fara! Brandfarliga föremål ökar risken för rökutveckling i trapphuset och minskar möjligheterna för boende längre upp att ta sig ut vid en brand. Även föremål som inte brinner kan innebära en snubbelfara i den desorientering som råder i ett rökfyllt trapphus.
Häckarna klipps runt midsommar efter blomningen. Plommon- och körsbärsträd beskärs i slutet av juli/augusti. Klippning av gräsmattorna utanför radhusen och vattning av buskar (radhusen) ombesörjs av de boende i radhusen.
Tvättstugorna är belägna i gårdslokalerna på vardera gård. De är tillgängliga 24 timmar/dygn och bokas antingen via en terminal vid entrén i respektive tvättstuga eller via Aptus.
Tvättstugan öppnas med hjälp av Aptusbrickan på läsaren inne i gårdshuset. Det går inte att starta tvättmaskinerna om man inte har bokat dem och inte heller om tiden är för kort innan nästa pass börjar. Ett ej påbörjat pass blir fritt efter 30 minuter. Om flera maskiner är lediga kan dessa också bokas via systemet efter att man har påbörjat ett pass. Önskar man två tvättpass efter varandra kan ytterligare ett pass bokas när det första påbörjats.
Man har tillgång till tvättstugan en halvtimme efter bokad tid för tork och mangling. Använd inte andra torktumlare eller torkskåp än de som ingår i din grupp.
Tvätt- och sköljmedel som är Svanenmärkt, fritt från blekmedel och godkänt av Astma- och allergiförbundet ingår i månadsavgiften och doseras automatiskt.
Var vänlig och håll rent och snyggt efter användning!
Om det är något fel på utrustningen se Felanmälan och Kontakt.
Bostadsrätter med tillhörande uteplats (lägenheter på markplan och radhus) har ett nyttjanderättsavtal med Brf Tullen. Avtal gäller för den specifika bostadsrätten och reglerar bl.a storlek/utformning/underhållsansvar odyl. av uteplatsen och klargör ansvaret mellan bostadsrättsinnehavaren och föreningen. Syftet med detta avtal är att tillgodose både bostadsrättsinnehavarens och föreningens intressen.
Avtalet tillhör och följer med bostadsrätten, vilket innebär att om bostadsrätten överlåts till en ny innehavare så omfattas den nya innehavare av det existerande avtalet.
Det finns särskilda regler för de uteplatser i markplanet som hör till radhusen och en del lägenheter och om du vill bygga eller bygga om så läs vad som gäller under ”Bygga och Underhålla”.
Det är ditt eget ansvar att rensa vattenlås och golvbrunnar regelbundet. Blir det stopp i avloppet så ring felanmälan. Om du själv orsakat stoppet genom att slänga t.ex kattsand eller annat som inte ska spolas ner i avlopp så debiteras du kostnaden för att rensa.
Varmvatten är en stor kostnad för föreningen som vi alla betalar så tänk på att inte låta kranen stå och rinna eller droppa i onödan.
Vägledning för hantering av vattenskador finns >> här.
Närmaste återvinningsstationer (tidningspapper, pappersförpackningar, glas, plastförpacningar, metallförpackningar, batterier)
Utanför Dilgensgaraget finns containrar för tidningspapper och pappersförpackningar.
För övrigt avfall se Nacka Kommuns hemsida.