Det är inte ofta styrelsen får klagomål på att någon medlem är störande.
Men när det någon gång händer är det naturligtvis viktigt att veta vad man skall göra för att få rätsida på problemet.
Det styrelsen i första hand vill rekommendera, är att du som blir störd - så snabbt som möjligt och helst direkt när störningen pågår - själv ta kontakt med den eller de som stör och försöker reda ut frågan.
Under pågående störning kan du även ringa störningsjouren (tel. nr på anslagstavlan i porten).
I annat fall kontaktar du styrelsen/förvaltaren.
Det som då är viktigt är att du gjort lite korta noteringar om vem som stör, och när, och hur, samt att du lämnar detta skriftligt. Styrelsen/förvaltaren handlägger då detta.
Den yttersta konsekvensen, om klagomålen är befogade och den störande inte vidtar rättelse är att styrelsen överlämnar ärendet för juridiska åtgärder med uppdrag att avhysa den störande ifrån lägenheten.
Vid t.ex renovering av bostaden måste du visa hänsyn till övriga boende. Se Renovering och ändring i lägenhet.
Det är den som stör! Som skall rätta sig efter föreningens stadgar och trivselregler