Från 2024-01-01 blir Riksbyggen administrativa förvaltare för HSB Brf Västerby 2. Föreningen är fortfarande en HSB förening men Riksbyggen sköter bostadsavgiftsaviseringen, köhantering och överlåtelser av bostadsrätt. Vi tar också emot anmälningar om försäkringsskador på er fastighet. Detta innebär lite förändringar och nya kontaktvägar för dig som boende, mer information kommer delas ut i allas brevlådor och på föreningens hemsida.
Första bostadsavgiftsavin avseende januari 2024 kommer via post eller Kivra. För att ansluta autogiro eller e- faktura för kommande aviseringar kontaktar ni er internetbank. Avin för januari kommer lite senare än normalt vilket givetvis innebär ett längre förfallodatum.
OBS! Felanmälan för avhjälpande av fel i bostad eller fastighet sker som tidigare till EFS.
Alla boende kommer att ha tillgång till kundportalen Mitt Riksbyggen samt Riksbyggens kundservice dygnet runt på telefonnummer 0771-860 860.
Mitt Riksbyggen
Mitt Riksbyggen är en kundportal där du som boende kan hitta all information som är kopplad till din bostad och även se dina avier. Här kan du också läsa och få nyheter och erbjudanden från Riksbyggen.
För att använda Mitt Riksbyggen behöver du skapa ett konto och verifiera dig. Verifieringen görs för att du ska få rätt information om ditt boende och din förening.
1. Gå till http://mitt.riksbyggen.se och välj ”Logga in/Skapa konto”. För att logga in behöver du e-legitimation (BankID) men det fungerar även med e- post och lösenord.
2. Följ anvisningarna på inloggningssidan tills registreringen är klar och du klickat på fortsätt. Då är kontot skapat.
Du som skapar ett konto och behöver verifiera dig med e-legitimation (BankID).
På Mitt Riksbyggen kan du bland annat:
· Hitta kontakter till styrelsen och Riksbyggen
· Läsa information från din styrelse
· Se vad du har för rättigheter och skyldigheter som boende i en förening
· Hitta nyheter och erbjudanden från Riksbyggen
· Söka/boka lediga bilplatser, gemensamhetsutrymmen etc.
· Ta del av matnyttiga hållbarhetstips
Problem att skapa konto? Hör av dig till Riksbyggens kundservice om du har frågor eller funderingar som rör din avi eller inloggningen till Mitt Riksbyggen
Så här skaffar du autogiro
Du som har skyddad identitet, samordningsnummer eller ansöker om autogiro för ett objekt där du inte står på kontraktet behöver kontakta oss på 0771–860 860.
Bra att veta om autogiro
Du skaffar autogiro i din internetbank. Om du inte aktiverat din internetbank så hjälper din bank dig gärna med det.
När börjar det fungera?
Ditt autogiro kommer börja gälla från nästa avisering. De avier du redan fått behöver du betala som vanligt. Viktigt att tänka på är att autogiroansökan måste vara registrerad och godkänd innan avierna skapas, vilket är runt den 3:e varje månad.
Med vänlig hälsning Riksbyggen på uppdrag av HSB Brf Västerby 2, styrelsen.
www.riksbyggen.se info@riksbyggen.se