Varför ett skalskydd/passagesystem?
Vanliga nycklar kan lätt komma på avvägar eller kopieras. De entreprenörer vi anlitar för större projekt får kvittera ut ett antal huvudnycklar och det har hänt att nycklar inte återlämnats trots att vi då fakturerar en hög summa i avskräckande syfte.
En borttappad nyckel innebär att säkerheten förbyts i osäkerhet med följden att man måste byta till nya låscylindrar och nycklar. Något som är både dyrt och omständigt. Med passagesystemet från RCO kan man ta bort nycklarna och ersätta dessa med en personlig kodbricka. I passagesystemet kontrolleras vilka personer (kodbrickor) som ges tillträde samtidigt som man slipper risken att nycklar kommer på drift.
Den stora fördelen med en kodbricka är att den enkelt kan spärras ut ur systemet om den skulle komma bort. Man ersätter den genast med en ny och säkerheten är lika hög som innan. Med ett passagesystem från RCO får man hög säkerhet, kontroll och trygghet.
Hur många brickor får man?
Medlemmar med 2–3 rums bostadsrätt får 3 kodbrickor och de som har fler rum får 4 st. boende med 2–3 rum, skall ha 1st svart, 1st röd och 1st grön.
Boende med 4-5rum kan köpa en extra tagga 1st gul.
Hur många brickor till för man köpa?
Den som har 3 st brickor får köpa 4 st till, boende som bor större med 4–5 rum får köpa
3 st till. Totalt 7 st brickor per objekt i föreningen.
Vad kostar det om jag vill köpa extra kodbricka?
En extra kodbricka kostar 150 kr. Kostnaden debiteras på din avgiftsavi.
Vem kontaktar jag då?
Ta kontakt med fastighetsvärden Ursula Starby via mejl: ursula@brfvenustaby.se
Om jag har tappat min kodbricka, vad gör jag då?
Ta kontakt med fastighetsvärden Ursula Starby omedelbart.
Jag ska sälja min lägenhet. Vad gör jag med kodbrickorna? De står ju på mitt namn och min lägenhet?
När du flyttar ska alla kodbrickor lämnas på förvaltningskontoret Kometvägen 1.
Alternativt mejla fastighetsvärden, så blir du uppringd: ursula@brfvenustaby.se
Kan vi ha fler telefoner kopplade till porttelefonen?
Ja, föreningen har beslutat att man kan ha 4 nummer i porttelefonen.
Måste mitt namn synas i porttelefonen?
Nej. Det räcker med att du uppger ett telefonnummer. Men då måste din besökare veta vilket nummer som ska knappas in på porttelefonen för att du ska kunna öppna porten.
Vad händer om jag byter telefonnummer?
Kontakta fastighetsvärden. Det går alltid att ändra.
Om jag kopplar om till min telefon på landet, fungerar det i porttelefonen?
Ja, det fungerar som vanligt.
Hur länge fungerar porttelefonen?
Portkoden fungerar fram till klockan 21.00. Bra att veta för t.ex. leveranser.
Jag har idag en extra genomgångsnyckel till en annan port. Behöver jag köpa en extra tagg?
Nej. Det räcker med att du säger till fastighetsvärden, så kan din egen kodbricka programmeras även till den porten.
Vad händer vid strömavbrott?
På Meteorvägen öppnas dörrarna ut mot baksidan automatisk, alltså garagesidan. Kometvägens portar öppnas in mot gården om strömmen försvinner. UPS (batterireserv) håller ca 8-12 tim beroende på användning.
Jag har trygghetslarm idag, påverkas det?
Nej.
Var kommer jag in med min kodbricka?
Du som bor på Kometvägen, kommer in i din port, källare eller vind, miljörum, elektronikrum, cykelrum, barnvagnsrum och de tvättstugor som finns på din informationstavla i porten.
Du som bor på Meteorvägen kommer in i din port, cykelrum, källargången fram till din tvättstuga, miljörum och elektronikrum.
Om du vill använda dig av Galaxen eller boka in Grindtorpssalen?
Kontakta fastighetsvärden Ursula, så får du behörighet efter överenskommelse.
Finns det en App för att kunna boka i mobilen?
Absolut, för mer information vänligen klicka ”HÄR”
Hur många tvättider kan jag boka på tavlan samtidigt?
Du kan boka två tvättider + grovtvätt samtidigt.
Kan jag bara gå in i tvättstugan och tvätta när den är ledig?
Nej. Du måste boka dig först. Om dörren skulle vara öppen, och du har bokat din tvättstuga, så måste du öppna tvättstugans dörr med kodbricka för att tala om för systemet att du är inne. Om du inte gör det, startas tvättmaskinen inte. Maskinen är kopplad till systemet.
Vad händer om jag har glömt min tvättid?
Din bokning raderas efter 30 minuter. Om du använder Galaxen gäller samma 30 regel även där. När du har bokat bastu sätts värmen på automatiskt från starttid du har bokat. Har du inte gått in innan 30min stängs bastun av.
Kan jag komma in i tvättstugan före min bokade tid?
Nej. Du kan endast använda tvättstugan under tiden du har bokat. Inte innan eller efter.
Kan jag komma in i tvättstugan efter min tid, t.ex. om jag har glömt något?
Nej. Du måste passa den tid du har, av hänsyn till din granne som vill använda tvättstugan under sin tid.
Jag har en hyresgäst i min uthyrningsdel. Kan jag ge min kodbricka till hyresgästen?
Det är upp till dig, hur du vill göra. Men om hyresgästen också ska använda tvättstugan, kan det krocka med din tvättid. Det bästa är att man har en egen kodbricka till hyresgästen som heter X på ditt lägenhetsnummer. Kontakt fastighetsvärden om du vill ha en bricka till din hyresgäst. Köp av kodbricka 150 kr.
Öppettider för Galaxen och Grindtorpssalen:
Galaxen är öppen från klockan 06 - 23, Grindtorpssalen från klockan 00 - 00 dygnet du bokat. Går ej att ändra på. Miljörum klockan 06- 23.
Tips för den glömske:
Du kan själv lägga in din mejladress i appen, bokningar/inställningar. Då får du en påminnelse via mejl när du har bokat tvättstuga eller annat. Du får även mejl när tvättmaskinen är klar.