Venus är ansluten till digital köhantering via Mitt HSB. Vid önskan om en ny p-plats, ett extra förråd eller ett byte hanteras detta alltså digitalt. Byte av plats mellan medlemmar och/eller andrahandsuthyrning är ej tillåtet utan all uthyrning & tilldelning sker via den digitala uthyrningen.
Syftet med tjänsten är att skapa en effektivare hantering vid fördelning av lediga p-platser, garage och förråd, förbättra tillgängligheten och ge dig en tydligare överblick över din aktuella kösituation. Du kan enkelt ställa dig i köer, följa din aktuella kötid, bevaka när intressanta platser blir lediga och anmäla intresse till lediga platser via Mitt HSB.
För att göra en anmälan till kön och se lediga platser gör du som följande:
Logga in på Mitt HSB > Mina sidor > Min bostad > Mina köer.
Hur hanteras fördelningen?
Ett ledigt objekt ligger synligt i Mitt HSB och du kan göra en intresseanmälan för platsen t.om sista ansökningsdatumet har passerat. Platsen tilldelas då den sökande med längst kötid. Avtal upprättas och arkiveras online i Mitt HSB under ”Bostadsavtal”, där du kan se alla dina aktuella hyresavtal.
Har du tilldelats platsen blir du aviserad via registrerad mejladress och Mitt HSB och hyresavierna samaviseras med bostadslägenhetens avgift. Avierna skickas som vanligt till dig via post, autogiro, e-faktura eller Kivra.
Tips!
Om platsen/platserna du är intresserad av inte är ledig för tillfället kan du prenumerera på platsen och få en notis när den blir ledig. Om du har valt att få e-postnotifiering skickas ett mejl till dig när objektet du prenumererar på blir ledigt. Du kan välja om du vill prenumerera på alla objekt eller endast några enstaka. Om du inte väljer att få e-postnotifiering så kan du alltid följa notiserna under senaste händelser. Vid skapandet av ett nytt avtal eller uppsägning av avtalet skickas alltid ett e-postmeddelande till registrerad e-postadress.
Uppsägning
Om du vill säga upp ditt hyresavtal för din parkeringsplats eller förråd gör du det enkelt under ”mina sidor – min bostad – bostadsavtal” i Mitt HSB. Är ditt avtal äldre och inte finns upplagt behöver du kontakta HSB Kund-och Medlemsservice för hjälp med uppsägningen.
Beror uppsägningen på en flytt från bostadsrättsföreningen hanterar HSB uppsägningen åt dig i samband med flytten. Avtalet upphör då att gälla sista dagen i avflyttningsmånaden.
Har du några frågor, vänligen kontakta HSB Kund-och Medlemsservice nedan.
Telefon: 010-442 11 00 alternativt via deras kontaktformulär, genom att klicka HÄR
Se bifogad fil med en manual för den digitala köhanteringen.
Hälsningar,
Styrelsen