Här kommer information om fasad/fönster projektet Det har återigen uppstått en del ryktesspridningar och tyckande som vi från styrelsen tillsammans med SmartFront ska ge besked om. Rykte: Det finns en hel del åsikter i föreningen över att det går så långsamt i projektet. Svar: Inledningsvis har det varit leveransproblem p.g.a. krigen i Ukraina som har ställt till det med längre leveranstider. Det har även skett några justeringar i projekteringen/ritningar som påverkat arbetets gång. Totalt sett så är SmartFront 1-2 veckor efter den tidsplanen som spikades i början av detta året. Tidplanen finns på vår hemsida. Rykte: Medlemmar i hus 1 har mått dåligt över att de varit instängda och mörklagda i sina lägenheter under så lång tid. Svar: På informationsmötet så informerades det att varje hus tar 3-5 månader. Naturligtvis förstår vi att det varit tufft för er. Rykte: Medlemmar anser att de skulle få avdrag på sin "hyra" som kompensation för detta. Svar: Föreningen kommer inte att kompensera med avdrag för avgiften, det här är ett underhålls och energibesparande åtgärd som göra att våra fastigheter består. Rykte: Upprörda över att det kommer att bjudas på hamburgare som kompensation, känns hånfullt. Svar: Ingen är tvungen att komma på denna inbjudan till taklagsfest, det är en rolig grej för att medlemmarna ska få chansen att det det färdiga resultatet på etapp 1. Rykte: Förseningen beror dels på att skattemyndigheten och en annan myndighet var ute i juli och kollade arbetarnas behörighet, som de behöver för att få jobba i Sverige, ingen av arbetarna hade denna behörighet och alla fick gå hem direkt. Svar: I ett sådant här stort projekt så besökts arbetsplatsen av myndigheter och Byggnads det är vi som förening väldigt tacksamma för att kontroller genomförs regelbundet. Huvudansvarig för arbetsplatsen är SmartFront. Ingen har fått lämna arbetsplatsen på grund av ofullständiga intyg Rykte: SmartFront har svårt att få tag på bra folk, det är inte konstigt att det tar tid och ser för jävligt ut. Svar: Förseningen på 1-2 veckor beror på leveransproblem samt ovannämnda förändringar. Rykte: Hantering av putsen är felaktig de har inte kunskap att hantera putssprutan utan de bär upp putsen i hinkar och slänger den på väggen och detta beror på att ingen i arbetslaget kan hantera putsmaskinen. Svar: SmartFront har ansvar för hur arbetet utförs. Det finns garantier, besiktningar, kontroller och byggmöten, kontrakt som skall följas och det fortlöper under hela projektet. Besiktningar är genomförda och sker löpande. Rykte: Det kommer inte att bli hållbart i längden när putsen inte kommer på fasaden med den kraft som den skulle ha gjort om det lagts på med putsmaskinen. Svar: Det blir lika hållbart att påföra för hand som att spruta så det stämmer inte. Ja det tar lite längre tid med det är inget som påverkar den totala tidsplanen. Rykte: De vita "ploppar" som ska sitta över skruvarna i fönstren sitter inte där de ska, det slarvas med att sätta dit dem. Svar: Kontakta fönsterfirman via den kontaktväg som ni har fått eller via mail i infon. Det kommer även ske besiktning. Övrigt: Har ni funderingar gör ett besök på platskontoret på torsdagar 8.00-11.00 eller maila till patrick@smartfront.se Det är bättre att reda ut frågorna än att skapa rykten och funderingar. När vi i styrelsen kommer med aviseringar om att ex. garage stängs från X vecka gör vi det på uppmaning av SmartFront. Etapp 1 beräknas vara klar första halvan av november. Informationsmöte för Etapp 3 kommer att ske vecka 46 vi återkommer med kallelse till er. Nästa bygginfo kommer när det finns mer att informera om Vänliga hälsningar styrelsen och SmartFront