Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSB Ekonomi Bas – det viktigaste i ett paket

HSB Ekonomi Bas är ett samlat paket inom ekonomisk förvaltning för er bostadsrättsförening i Stockholm. En prisvärd paketlösning som frigör tid och löser det grundläggande i den löpande ekonomin.
mainimage

Tryggt och smidigt för er bostadsrättsförening

HSB Ekonomi Bas är en stabil grund att stå på inom ekonomisk förvaltning. Ett tjänstepaket där ni får koll på allt i den löpande ekonomin – från avisering av avgifter, fakturahantering och löpande bokföring till budgetplanering, årsredovisning och bostadsrättsföreningens deklaration. Alla föreningar är välkomna att ta del av tjänsten, även de som inte är medlemmar i HSB Stockholm.

Vad ingår i HSB Ekonomi Bas?

Arvoden

Beräkning och utbetalning av arvoden.

Vi beräknar och hanterar utbetalning av arvoden en gång per år till styrelsemedlemmar och andra funktionärer.

Budget och årsredovisning

Förslag till budget för det kommande året samt ett bokslut och årsredovisning som uppfyller lagkraven.

Ni får förslag till årsbudget med intäkter och kostnader innan aktuellt budgetår. Styrelsen fyller i en mall för förvaltningsberättelsen via Mitt HSB. Därefter tar vi fram ett grundläggande förslag till förvaltningsberättelse, årsredovisning, resultat- och balansräkning med tillhörande noter och kassaflödesanalys. Vi förser revisorn med underlag för revision och besvarar frågor. Granskning av förslag och önskade ändringar samt signering görs enkelt av styrelsen via kundportalen Mitt HSB.

Hantering av leverantörsfakturor

Ett digitalt flöde av förkonterade fakturor som attesteras av styrelsen via Mitt HSB.

Vi administrerar leverantörsfakturor och ser till att de konteras enligt kontoplanen. Utbetalning görs på sista betalningsdag efter styrelsens attest via kundportalen Mitt HSB.

Löpande redovisning

Få full koll på bostadsrättsföreningens löpande bokföring.

Vi hanterar bostadsrättsföreningens löpande bokföring enligt gällande lagar, regler och seder. Via kundportalen Mitt HSB får styrelsen tillgång till digitala bokföringsutdrag med aktuella rapporter som saldolista, resultatrapport, huvudbok, balansrapport, likvidrapport, lånerapport och placeringar. Vi kontrollerar likviditeten löpande och rapporterar ifall något sticker ut.  

Inkomstdeklaration

En smidig process för godkännande, underskrift och vidarebefordran till Skattemyndigheten.

Vi tar fram ett förslag till föreningens inkomstdeklaration för godkännande, underskrift och vidarebefordran till Skattemyndigheten.

Avisering

Avgifts‑ och hyresavier – från garage till bostäder.

Vi distribuerar avgifts‑ och hyresavier för bostäder, lokaler, förråd, parkeringsplatser och garageplatser. Föreningens bostadsrättshavare och hyresgäster kan enkelt betala via e-faktura eller autogiro. Ni hittar uppdaterade saldo- och restlistor via kundportalen Mitt HSB.

Överlåtelser och panter

Enkel digital process för överlåtelser med alla inblandade parter i samma flöde och en besvärsfri, digital process för hantering av panter.

Via kundportalen Mitt HSB finns information för att hantera och säkerställa formkrav vid överlåtelse av bostadsrätt. Vi tillhandahåller information om föreningens stadgar och ekonomi och medverkar till att köpare av bostadsrätt ansöker om medlemskap hos bostadsrättsföreningen samt att säljare utträder. Vi ser också till att Skattemyndigheten och säljare får kontrolluppgift vid överlåtelse av bostadsrätt.

Vi uppdaterar löpande lägenhetsförteckningen med aktuella panter, underrättar pantinnehavare om eventuella skulder och upprätthåller en förteckning över pantnoteringar. Styrelsen når allt via kundportalen Mitt HSB.

Digital kundportal

Alltid uppdaterad bild av föreningens ekonomi.

Med den digitala kundportalen Mitt HSB utför ni ert uppdrag med konstant uppdaterad bild av bostadsrättsföreningens ekonomi. Här kan ni också lagra föreningens dokument.

Skatter

Beräkning och hantering av skatter.

Vi beräknar och hanterar inbetalning av preliminär fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift för föreningens fastigheter. Vi beräknar och inbetalar även skatter och arbetsgivaravgifter för styrelsemedlemmar och andra funktionärer. Kontrolluppgifter sammanställs och distribueras till Skattemyndigheten.

Betalningar

In- och utbetalningar bokförs löpande.

Vi upprätthåller ett avräkningskonto för bostadsrättsföreningens kassaflöde där in- och utbetalningar bokförs löpande.

Låneförteckning

Förteckning över föreningens lån - alltid tillgänglig via kundportalen Mitt HSB.

Vi för en tydlig förteckning över föreningens lån, reskontra, betalningsterminer, ränte- och amorteringsvillkor och bevakning av förfallotider.

Lägenhetsförteckning

Uppdaterad lägenhetsförteckning i enlighet med bostadsrättslagen.

Vi för en lägenhetsförteckning i enlighet med bostadsrättslagen. Vi upprätthåller också en förteckning över hyreslägenheter, lokaler, garage- och parkeringsplatser samt över hyresgäster och hyror. Uppgifterna finns tillgängliga via kundportalen Mitt HSB.

Hantering av andrahandsuthyrning

Registrering av kontrakt och uppgifter samt hantering av avgift för andrahandsuthyrning.

Vi registrerar kontrakt och uppgifter om andrahandshyresgäst och debiterar bostadsrättshavaren eventuell avgift för andrahandsuthyrning.

Tilläggstjänster - komplettera efter behov

Med våra tilläggstjänster kan ni skräddarsy den ekonomiska förvaltningen enligt era behov. Vi har experter inom de flesta områden, så ni kan alltid komplettera med fler tjänster. Till exempel ekonomisk rådgivning, nyckeltalsanalys, momshantering, digital köhantering, utbildning och finansiering. Hos oss betalar ni aldrig för mer än ni behöver.

Full kontroll med Mitt HSB – dygnet runt

Mobiltelefon som visar Mitt HSB

Mitt HSB är en digital kundportal där ni dygnet runt har tillgång till e-tjänster som underlättar styrelsearbetet. Här finns dagligt uppdaterad information om till exempel fakturor, avier och överlåtelser, men även årets budget, senaste resultat- och balansräkningen och liknande för enkel översikt. Ni loggar in smidigt och säkert med hjälp av BankID – när det passar er.

Kontakta oss om ekonomisk förvaltning 

Vi erbjuder ekonomisk förvaltning för brf i hela Stockholm, Järfälla, Haninge, Täby, Tyresö, Solna, Upplands Väsby, Upplands-Bro, Sollentuna och Nacka. Fyll i vårt formulär, så hittar vi en lösning som passar för just din förening.

Kontakta oss!