Som medlem kan du följa och registrera dina ärenden i HSB Portalen.
En felanmälan gör du när du behöver komma i kontakt med en fastighetsskötare, det kan t.ex. vara när något i din lägenhet är trasigt och behöver lagas eller om du behöver hjälp med att exempelvis byta en blandare. En felanmälan kan även göras för allmänna utrymmen i fastigheten, t.ex i tvättstugan.
Om du bor i en bostadsrätt kan hjälp från fastighetsskötaren medföra en kostnad. För felanmälningar i en lägenhet är det innehavaren av lägenheten som behöver göra felanmälan.
Många fel kan du som boende lösa på egen hand, ta en titt på våra skötseltips för bra hjälp kring hur du kan byta säkring, lufta element, rengöra golvbrunn och vattenlås m.m.
En felanmälan kan du göra genom att logga in på Mitt HSB eller via detta formulär. Om du gör din felanmälan i Mitt HSB kan du följa statusen på din felanmälan löpande.
Önskar du personlig service går det även bra att kontakta Kund-och Medlemsservice via telefon, du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på sidan.
För att se hur det går för din felanmälan behöver du ha skickat in den när du varit inloggad på Mitt HSB, där kan du följa alla dina aktiva felanmälningar och ärenden.
Styrelsen i din bostadsrättsförening fastställer avgiften så att de sammanlagda avgifterna ger förutsättningar för en långsiktigt hållbar ekonomi i föreningen. Avgiften fördelas sedan till bostadsrättshavarna enligt föreningens stadgar.
Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Under fliken Mina sidor - Bostadsinfo kan du ta del av dina avier med tillhörande OCR-nummer.
Först på tillträdesdagen krediteras dina avier som säljare och nya skickas ut till köparen. Förbrukning av exempelvis el, varmvatten, värme eller eventuell överlåtelse- eller pantavgift, som debiteras retroaktivt, kommer då på en separat avi till dig som sålt din bostadsrätt.
IMD är en förkortning av ”Individuell Mätning och Debitering” vilket innebär att energiåtgången mäts i varje lägenhet samt att varje lägenhetsinnehavare betalar för sin egen förbrukning av exempelvis el, värme och varmvatten.
Det är en avgift som tas ut i samband med försäljning av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse. Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med en överlåtelse.
Vid pantsättning av bostadsrätt får det enligt bostadsrättsföreningens stadgar uttas en avgift av bostadsrättsinnehavaren. Avgiften tas ut för nya pantsättningar och omplaceringar av befintliga lån. Pantsättningsavgiften debiteras på nästkommande kvartalsavi. Notera att det är en avgift per lån, därmed kan du få flera pantsättningsavgifter beroende på hur ditt lån är strukturerat.
Vid anmälan av autogiro kommer betalningen automatiskt att överföras från ditt bankkonto till oss samma dag som avgiften eller hyran förfaller till betalning. Går betalningen inte igenom kommer en dragning göras tre gånger till under tre bankdagar.
Från och med den första augusti kan du enkelt ansluta till autogiro via din internetbank.
Läs mer om autogiro här.
Om du anmäler dig för E-faktura skickar vi avin för din avgift eller hyra elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.
Logga in på din internetbank för att ansluta dig till E-faktura. På din internetbank söker du upp HSB Stockholm ek förening som mottagare och anger ditt personnummer, namn och avtalsnummer (avtalsnumret finns angivet på din hyres- och avgiftsavi). Om du ska betala fakturor där någon annan står som fakturamottagare anger du fakturamottagarens personnummer i fältet ”Alternativt personnummer”. Tillvägagångssättet skiljer sig något beroende på vilken bank du har och vi rekommenderar dig att kontakta din bank om du har frågor kring din anmälan.
Tänk på att om du byter till exempel bilplats behöver du anmäla det nya avtalsnumret för E-faktura via din internetbank.
Efter det att du anmält dig till E-faktura kommer det att börja gälla från och med nästa kvartals avisering, vilket vanligtvis sker cirka en vecka in i månaderna mars, juni, september och december.
Har du haft e-faktura för att få avispecifikation för autogiro hittar du nu mer den informationen genom att logga in på Mitt HSB. Under fliken Mina sidor - Bostadsinfo finns alla uppgifter om dina avier.
Det går bra att kombinera E-faktura med autogiro. Då kommer specifikationen av de belopp som ska betalas att skickas som ett meddelande till din internetbank, beloppet kommer att dras från det anslutna kontot precis som vanligt.
Om du anmäler dig för E-faktura för den åliga medlemsavgiften för ditt medlemskap i HSB Stockholm skickar vi den årliga avin elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.
HSB Stockholm är ansluten till den digitala brevlådan Kivra. Om du redan nu är ansluten till Kivra kommer avierna automatiskt att gå till Kivra istället för via post. Du behöver inte göra ett aktivt val för att detta ska hända när du anslutit sig till Kivra.
Vill du inte längre få avierna digitalt, ställer du enkelt om till post för HSB Stockholm i Kivra. Du som har autogiro eller e-faktura som betalningsalternativ kommer inte att påverkas.
Här kan du läsa mer om Kivra.
HSBs bosparande är mer än ett vanligt sparande. Du får möjlighet till dubbla förturer – till både hyresrätter och nybyggda bostadsrätter över hela landet. Här hittar du mer information om hur bosparandet fungerar, hur du kommer igång, vilka sparformer som finns och mycket mer.
Du kan se dina bosparpoäng genom att logga in på Mitt HSB.
HSB har ingen kö utan fördelar bostäder i första hand till bosparande medlemmar, som aktivt har sökt en bostad. Hur många bosparpoäng som krävs varierar beroende på övriga sökanden och deras bosparpoäng.
När du önskar hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du alltid inhämta ett godkännande av din hyresvärd/bostadsrättsförening. Det är du som är bostadsrättshavare eller innehavare av förstahandskontraktet som ansvarar för lägenheten, dess skick och betalning av hyra/avgift under uthyrningsperioden. Bostadsrättsföreningar har utifrån sina stadgar rätt att ta ut en avgift med anledning av en andrahandsupplåtelse. För att du ska veta vad som gäller för just din lägenhet hänvisar vi dig till din förenings stadgar.
Hämta ansökningsblankett om uthyrning i andra hand här nedan. Fyll i mallen, skriv ut för underskrift och skicka sedan blanketten till HSB Kund- och medlemsservice för vidare handläggning.
I samband med nya lån eller omläggning av befintliga lån så kommer din bank att be om ett utdrag ur lägenhetsförteckningen, även en så kallad mäklarbild. Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Där kan du se lägenhetsförteckningen för just din lägenhet. I samband med registrering av nya lån eller omläggning av befintliga lån kan din bostadsrättsförening komma att ta ut pantsättningsavgift för varje registrerat lån. Se mer info om denna avgift under rubriken ”Avgift och hyra”.
Meddelande om pantsättning skickas till nedanstående adress för registrering i föreningens lägenhetsförteckning:
HSB Stockholm
FE 5409
83877 FRÖSÖN
Om HSB Stockholm sköter panthanteringen och panthavaren är en privatperson mejlas handlingarna till service.stockholm@hsb.se eller skickas till:
HSB Stockholm
HSB Kund- och Medlemsservice
112 84 STOCKHOLM
Övergång av bostadsrätt kan ske på flera sätt. Överlåtelser sker genom försäljning av bostadsrätten, oftast med hjälp av en auktoriserad mäklare på orten. Förändring av ägarförhållande kan även ske genom gåva, arv eller bodelning. Vid överlåtelse behöver ett överlåtelseavtal mellan köpare och säljare upprättas. Vid fråga om gåva behöver ett gåvobrev upprättas och när det gäller en bodelning så är det ett bodelningsavtal som skrivs. Avtalet, oavsett fång, skickas därefter till HSB Kund- och medlemsservice för vidare handläggning. Avtalsmallar finns att köpa färdiga i bokhandeln om du inte ämnar att anlita en mäklare på orten vid överlåtelse av din bostadsrätt.