Energi

Bostadsrättsföreningen förbrukar elenergi och värme som kommer från fjärrvärmen. Kostnaden för värme i lägenheterna ingår i hyran medan elen i lägenheten betalas av varje innehavare separat.

Kostnaden för el är en högaktuell fråga. Föreningens elförbrukning kallas fastighetsel och den används för belysning ute och i trapphus, fläktar och hissar i trapphus, pumpar för vattenburen värme samt el i tvättstugor.

Föreningen förbrukar idag 129.000 kWh per år. Vi har ett så kallat portföljavtal med Bixia som innebär en del rörlig kostnad och en del fast kostnad. Portföljpriset var 80 öre per kWh i januari och 2,50 i augusti. Till det kommer avgifter för elnät från VEAB, skatt mm.

Elförbrukningen har under året ökat jämfört med tidigare år vilket innebär att vi kommer att se över denna fråga.