Utemiljö

Föreningen äger hela tomten eller marken där alla våra hus och garage finns. Enskild bostadsrättsinnehavare äger inte någon tomtmark framför sitt boende.

Tomtmark

Ingen tomtmark upplåts med bostadsrätten, endast terassen ingår i upplåtelsen. I praktiken sköts många mindre tomter framför husen som om de de ägdes av bostadsrättsinnehavaren, det är naturligt men föreningen äger hela området och har ytterst bestämmanderätt över all mark.

Byggnationer på tomten i ansutning till egen bostad skall godkännas av styrelsen. Det gäller t ex staket, insynsskydd, inglasning eller tak på altan. För staket högre än 1,80 meter och inglasad altan krävs även bygglov från kommunen.

Den som har en ingärdad tomtliknade yta framför sitt boende ska själv sköta det området.

Man får inte bygga staket eller annat hinder som gör att föreningen inte kan underhålla fastigheten, t ex för målning eller reparationer.

Byggnationer som innehavaren själv gör, inglasade altaner, staket, trädäck, insynsskydd, ansvarar innehavaren för. Föreningen kommer inte att måla eller reparera dessa.

Parkeringsplatser och trafik inom området

Parkeringarna är avgiftsfria för såväl boende som besökande. Är avsedda för bilar som är skattade, registrerade och trafikförsäkrade och skall rymmas inom avsedd parkeringsruta.Vad gäller trafik och parkering inom området, se skyltar.

Parabol

Får ej sättas upp utan styrelsens godkännande

Studsmatta och utebad

Innan du monterar upp något av dessa, kontakta vicevärden.

Grillning

Vid grillning på terasserna är det p g a brandrisken endast tillåtet att använda elektrisk grill. Om du grillar på annan plats, tänk då på att visa dina grannar hänsyn, grilloset sprider sig lätt till intilliggande lägenheter

Hundar och katter

Alla i familjen är välkomna till vår förening. Det vi påminner om är att du håller din fyrbente vän i koppel inom området och rastning utanför grindarna

Fågelmatning

Matning av fåglar får endast ske på öppna ytor, inte i anslutning till bostaden.

Terass och uteplats

Inglasning kräver byggnadslov från kommunen även och styrelsens godkännande.

Terasslådans växter får inte hänga utanför lådan så att växterna kan skräpa nerr på grannens tak eller terrass.