Fakta och historik

Lägenheterna försörjs med värme och varmvatten från värmedistributionscentralen placerad i lokalen i Hökaregränd. Från och med år 2001 är vi anslutna till Växjö kommuns fjärrvärmenät.

År 1990 genomfördes det första stora renoveringsprojektet inom Räppehem. Ledningarna för värme- och vattenförsörjning till lägenheterna i kulvertarna byttes ut. Projektet omfattade dock inte byte av stamledningar i lägenheterna.

Under åren 1992 - 1993 genomfördes ombyggnation av taken på fastigheterna. Med de nya taken tillkom ett vindsutrymme där golvet i vindsutrymmet isolerades. Detta skapade den komfortabla innermiljö i lägenheterna som vi har idag. I samband med takrenoveringen tillbyggdes ett nytt kallförråd till varje lägenhet. På vinden skapades ett avgränsat golvat förrådsutrymme. Vindsförrådet är bara tillgängligt utifrån, via en stege. Några lägenheter har dock en invändig fällbar vindstrappa.

Åren 1995 – 1996 genomfördes renovering av fasader och fönster samt tillbyggnad av farstukvistar. Fasaderna tilläggsisolerades och fick ny klädsel. Fönster av 3-glastyp monterades. På samtliga lägenheter monterades det även en ny dörr av säkerhetstyp till uteplatsen. Senare har även fyrornas bakre altandörr ersatts av en liknande säkerhetsdörr.

Båda projekten med nytt tak och renovering av fasader samt tillbyggnad av farstukvist ritades av Marie Hallsten-Eriksson på dåvarande Pehrs & Co.

Under årens lopp har lägenhetsinnehavare gjort omfattande renoveringar och om- och tillbyggnationer i lägenheterna. I många av fyrorna har toalett/badrum byggts om och ingången har flyttats, tvättstuga har tillkommit. I några av treorna har ena entrén tagits bort, groventrén har blivit huvudentré, köket har minskats i yta och ett nytt rum har tillkommit. Uteplatser till lägenheterna har byggts ut och även inglasats.

Hösten 2001 byggdes lokalen vid Östra Räppevägen om till två 2-rums-lägenheter på ca 50 kvm vardera. Brf Räppehem består numera av 36 st bostadsrättslägenheter.

Under 2005 renoverades föreningslokalen till en toppanläggning för möten, konferenser, fester m.m.

Under 2009 gjordes en totalöversyn av utemiljön i alla gränderna. Asfaltytan i gränderna smalnades av vilket innebar att de flesta lägenheterna fick en större tomtyta framför lägenheten. Delar av Ritaregränd fick en ny sträckning. Alla dagvattenledningar i mark byttes. En mur och en ny gemensamyta tillkom i Ritaregränd framför lägenheterna 1D och 1E. Häckar av Vintergrön Liguster planterades längs asfaltsytans östra del i varje gränd m m.

Under 2012 byttes termostaten på elementen i alla lägenheterna. Termostaten är nu förinställda till max 22 grader i kök, vardagsrum och toalett och till max 20 grader i smårum och groventré/hall.

I januari 2013 körde vi igång med sortering av hushållsavfall i Räppehem. Varje hushåll har fått sig tilldelat en hållare för soppåsen, som lämpligen fästs på insidan av luckan under diskbänken. Föreningen förser de boende med de bruna påsarna, påsarna kastas sen i ett särskilt kärl som kommunen tillställt och tömmer.