Välkommen till Brf Räppehem!

Brf Räppehem, som tillhör de äldre bostadsrättsföreningarna i Växjö är beläget i östra Räppe, Växjö kommun.

Brf Räppehem ligger lagom nära, utanför den värsta stadsstressen men ändå på cykelavstånd till köpcentran. Det går täta busslinjer till och från stadscentrum, cykelvägar går hela vägen till stan.

Räppehem är ett barnvänligt område, många barnfamiljer bor här. Bergundaskolan ligger bara några kvarter bort. Många av de yngre är aktiva i Räppe GoIF fotbollsklubb som spelar och tränar på Räppevallen. Klubben har en stor ungdomsverksamhet. Det finns även en belyst grusplan i närheten för vinterträning och andra aktiviteter. Vid goda väderomständigheter spolas en mindre del av grusplanen för skridskoåkning.

Vi bor i närheten av en härlig natur. Räppe kanal, Helige å, vattensystemen vid Örsled, Bergkvarasjön, allévägen för att nämna något av det sköna. Här finns stora möjligheter till motion, rogivande promenader och cykelturer.

Brf Räppehem bildades 1957 och föreningens hus färdigställdes 1960. Föreningen består av 36 st friliggande eller sammanlänkade marklägenheter placerade i tre gränder samt 35 st garage. Lägenheterna är fördelade på 18 st 4: or à 92 m², 14 st 3: or à 85 m² och 4 st 2: or på mellan 50 och 58 m², exkl. kall-och vindsförråd. Till varje lägenhet finns en uteplats och en mindre tomtyta. Under 1990-talet gjordes stora renoveringar av lägenheterna, bl.a byggdes nya tak, kall- och vindsförråd samt farstukvist tillkom till varje lägenhet, fasaderna renoverades och treglasfönster installerades m.m.

Vi är anslutna till Växjö kommuns fjärrvärmenät och com hem kabel-TV nät, med möjlighet för anslutning av bredband och telefoni via kabel-TV nätet. Föreningen har gemensam tvättstuga och föreningslokal, i området finns gemensamma grönområden samt lekplats.