Infoblad 8 - 2020

28 september 2020

HSB:s chef för Fastighetsservice var inbjuden till vårt senaste möte och föredrog nuvarande avtal samt besvarade frågor. Nu gällande avtal gäller ett år i sänder. Från föreningens sida har vi löpande framfört synpunkter och vi upplever att dialogen känns bra. Avtalet gäller även 2021.

För miljörummet har styrelsen haft tre alternativ avseende hantering av avfall/återvinning.

  • Ett, att ha det som det är.
  • Två, att gräva hål i backen för att där kunna kasta hushållsavfall. Idag har vi tre behållare för detta.
  • Tre, att ställa behållare med kortsida mot väggen, då får vi rum med två behållare för hushållsavfall, två behållare för papper/kartong, två behållare för plast, en behållare för tidningar samt tre mindre behållare för glas och metall. I detta förslag får dock inte vår ”transportvagn” rum, placeras i stället i ”verkstaden”.

Således har vi beslutat att pröva alternativet med sju stora behållare och tre små behållare. Särskild information om detta kommer att lämnas till varje hushåll.

Trivselregler har funnits en tid men är i behov av såväl uppdatering som komplettering. Vår ambition är nu att få ut dessa innan årsskiftet.

Värmepumpar har nu fått sig en tillsyn av Elajo och reslutatet visar i allt väsentligt att standarden och funktionen är god. Vi har ännu inte fått protokollet efter servicebesöket, men vi vet nu att det i vart fall är två värmepumpar (utav 40) som behöver extra åtgärder. Tacksamt att arbetet och tillgängligheten flutit på bra, dock har vi konstaterat att det är viktigt att lämna rätt telefonnummer, som vi anger i medlemsförteckningen.

Föreningens städdag (höst) återkommer vi till, då läget angående covid 19 ”svajar”.

Budgetarbetet kommer nu igång under oktober.

Avseende avtalet udden finns egentligen inget nytt för stunden, men de besked vi fått hittills är ytterst glädjande.

Nästa möte har styrelsen torsdagen den 22 oktober 2020.

För styrelsen

gm  Stig Strömberg