Vår digitala resa

Vår digitala resa

mainimage

Digitalt styrelsestöd

Under 2023 lanserades Digitalt styrelsestöd – en kostnadsfri medlemsförmån som förenklar och effektiviserar styrelsearbetet, samtidigt som det underlättar för bostadsrättsföreningens medlemmar.

För den enskilde medlemmen i bostadsrättsföreningen förenklar tjänsten kommunikationen med styrelsen, bland annat genom möjligheten att lämna motioner, nominera till uppdrag och ansöka om andrahandsuthyrning på ett smidigt sätt direkt i Mitt HSB. För styrelsen innebär tjänsten en smidigare hantering för att planera och följa upp arbetsuppgifterna under styrelsemötet och hålla ordning på viktiga dokument, eftersom allt samlas på ett och samma ställe. 

Man sitter framför en bärbar dator med ett papper i handen

Enkel arvodesrapportering

Under året infördes ett nytt enkelt sätt att rapportera in och betala ut ersättning för utlägg och arvoden digitalt direkt via Mitt HSB. Arvodesrapporteringen erbjuder dessutom arkivering och historik som både styrelser, revisorer och handläggare har tillgång till och kan följa upp. Det finns även möjlighet att se vad som har betalats ut sedan tidigare, till vilka personer, samt hur mycket som finns kvar att betala ut för stämmoåret.

 

Leende kvinna i slöja, i en grupp

Utbildningsåret 2023

Utbildning är en hjärtefråga inom HSB. Under 2023 kombinerades fysiska träffar med digitala utbildningar. En uppskattad kombination då det digitala rummet erbjuder mer flexibilitet för både kursledare som deltagare och möjliggör för att erbjuda fler tillfällen till utbildning. Samtidigt värderas det fysiska mötet med dess möjlighet till nätverkande mellan deltagarna och är fortsatt något som kommer erbjudas inom HSB Sydost.

Utbildningsåret bjöd på klassiska utbildningar så som "Ny i styrelsen" eller "Att bo i bostadsrätt", men även nya tillägg så som "Miljöcertifiera er förening" och "Aktivt energi arbete i brf". Totalt deltog cirka 500 medlemmar och förtroendevalda på utbildningstillfällen under året.

Kvinna sitter framför en bärbar dator, det sitter barn vid ett köksbord i bakgrunden.

Ökat fokus på affärsutveckling

Våren 2023 bytte kundtjänst namn och kallas numera för Servicecenter med syftet att bättre representera dess funktion som ett administrativt center för HSB Sydosts förvaltning- och hyresaffär samt intern service för samtliga verksamheter. Det skedde också en mindre organisationsjustering inom HSB Sydost för att öka fokuset på affärsutveckling och utvecklandet samt implementeringen av de nya digitala tjänsterna. Denna förändring ökade helt enkelt fokuset på den affärsutveckling och digitala resa, som under året tagit ytterligare fart. 

Läs även

HSB Sydost som arbetsgivare

Läs mer om HSB Sydost som arbetsgivare »

Nyproduktion & hyresfastigheter

Läs mer om Nyproduktion & hyresfastigheter »

Klimat och hållbarhet

Läs mer om Klimat och hållbarhet »

Kund- och medlemsnytta

Läs mer om Kund- och medlemsnytta »