Frågor fick svar på HSB Malmös styrelsekonferens

14 oktober 2024

Lördag morgon på Malmö Arena gick samtalen varma om fastighetsjuridik, stadsplanering och klimatförändringar, när cirka 160 förtroendevalda i HSB Malmös bostadsrättsföreningar deltog på årets styrelsekonferens.

Under dagen hölls seminarier om bland annat juridik och fastighetsförvaltning. HSB Malmös styrelseordförande Kent Andersson och HSB Göteborgs styrelseordförande Lena Carlberg medverkade i ett panelsamtal om hur en planerad sammanslagning av de två föreningarna kan påverka medlemsföreningarna.

Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö, höll en uppskattad dragning där han ämnade försöka förklara varför det grävs överallt i Malmö just nu.

– Jag hoppas att ni ska älska de här hålen lika mycket som jag framöver. Vi har växtvärk och en begränsad yta, vi måste göra något annorlunda jämfört med vad vi gjort hittills, säger Andreas Schönström (S).

Mellan seminarierna fanns det möjlighet för samtal med andra förtroendevalda, och de 18 utställarna som medverkade.

Styrelsekonferensen är en medlemsförmån arrangerad för förtroendevalda i HSB Malmös medlemsföreningar. Här kan du läsa mer om eventet.

Och om deltagarna nu älskar hålen i Malmös gator lika mycket som Andreas Schönström? Det får vi låta vara osagt, däremot hade de detta att säga om eventet!

Tre röster om styrelsekonferensen

Nicole Nassar, HSB brf Söderkulla

– Det är jättebra att få nätverka med andra förtroendevalda, och att träffa HSB-medarbetare personligen. Det är också viktigt att få uppdaterad information, och ett annat perspektiv på frågor som andra föreningar kanske inte uppfattat som vi.

Pål Magnusson, HSB brf Assessorn

– Det är ett väldigt trevligt och informativt arrangemang. Framöver skulle vi gärna se ännu fler leverantörer på plats, och kanske någon form av lokalt arrangemang i de mindre orterna som Trelleborg.

Vjollca Osmani, HSB-ledamot

– Som ny HSB-ledamot ger det här mig väldigt bra information, och förbereder mig inför när jag får ett uppdrag. Jag har fått svar på frågor jag inte visste att jag hade, till exempel under seminariet om andrahandsuthyrning.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.