HSB sänker sitt maxtak för klimatpåverkan från nyproduktion

21 oktober 2024

Nu tar HSB viktiga kliv för att nå sina klimatmål. Det egna maxtaket för klimatutsläpp från bostadsproduktion skärps, vilket innebär snabba steg till en halvering av utsläppen jämfört med nuvarande branschsnitt.

HSB ska senast 2040* nå netto noll klimatpåverkan från hela verksamheten och delmålet om halverade utsläpp till 2030 närmar sig snabbt. Därför sänker HSB nu sitt tak för vad respektive nyproduktionsprojekt får släppa ut.

– Redan 2022 då vi införde den tidigare maxgränsen var vår ambition att HSB alltid ska vara bättre än branschsnittet. Sedan dess har vi lärt oss mycket och nu är vi redo att ta nästa stora kliv, säger Maria Qvillberg, hållbarhetsansvarig för HSBs nyproduktion.

Det tidigare maxtaket på 300 kg CO2e / kvm BTA sänks nu till 250 kg CO2e / kvm BTA för bostadsprojekt som byggstartar under 2025. Därefter sker en successiv nedtrappning till år 2030. Då får inget HSB-projekt som byggstartar ha högre utsläpp än maximalt 160 kg CO2e / kvm BTA. Det är en halvering jämfört med branschens nuvarande medianvärde för att bygga flerbostadshus. Det nya maxtaket speglar den takt som krävs enligt HSBs mål, och följer såväl Parisavtalet som Färdplanen för Fossilfri bygg- och anläggningssektor.

Maxtaket är en del av en större handlingsplan och säkerställer att utveckling sker för hela verksamheten inte bara i enstaka pilotprojekt. Framgångsfaktorn för att ta de kliv som krävs handlar bland annat om att medarbetarna får rätt stöd och kompetensutveckling samt att nya lösningar kommer att testas för att sedan införas i fler projekt.

– En nyckelfaktor är att samverka med entreprenörer, projektörer och materialleverantörer, för att ta vara på andras erfarenheter och framgångsfaktorer, och att våga testa nytt för att hitta ännu bättre lösningar, fortsätter Maria Qvillberg.

Fakta

* HSBs klimatmål innebär att hela HSBs verksamhet ska vara klimatneutral till 2040 och utsläppen halverade till 2030. Klimatmålen är verifierade av Science Based Target inititive.

HSBs maxtak för klimatpåverkan har samma omfattning av byggdelar och livscykelskeden som nuvarande lag om klimatdeklaration, d.v.s. omfattar klimatpåverkan från råvaruutvinning till produktion av alla ingående delar och den färdiga byggnaden inklusive transporter och spill (A1-A5) för byggnadens grund, stomme, klimatskal och innerväggar inkl. garage.

De projekt som byggstartar 2030 får maximalt ha 160 kg CO2e / m2 BTA, dvs. hälften av vad som idag är medianvärde för utsläpp vid produktion av flerbostadshus (Malmqvist, Borgström, Brismark, Erlandsson, KTH, Referensvärden för klimatpåverkan vid uppförande av byggnader 2023 v. 3). BTA = brutto total area.

För mer information kontakta:
Maria Qvillberg, hållbarhetsansvarig HSBs nyproduktion, mobil: 070-853 09 84, mail: maria.qvillberg@hsb.se