Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Lägenhetspärm

Lägenhetspärmen samlar nödvändig information för ditt boende. Undrar du över något rekommenderar vi att du först kikar här.

Trivselregler

ANSVAR

Den hyresgäst som står skriven på kontraktet ansvarar för lägenheten och för övriga som bor i eller besöker lägenheten. Hyresvärden kan säga upp hyreskontraktet om hyresgästen inte betalar hyran i tid, missköter lägenheten eller stör grannarna.

 

ALLMÄNNA UTRYMMEN

Det är förbjudet att placera cyklar, pulkor, barnvagnar och andra föremål i entréer, trapphus och i övriga utrymningsvägar. Detta medför inte bara en brandrisk utan försvårar också utrymning och framkomlighet för räddningstjänsten vid olycka. Dessutom försvårar det för städpersonalen.

 

AVFALL

Det finns ett miljöhus på gården. Här sorteras och kastas hushållssopor, matavfall, tidningar, papper, plast, glas och metall. Alla förpackningar som slängs ska vara rengjorda.

 

AVLOPP

Det är inte tillåtet att i diskho, handfat eller toalettstol spola ner miljöfarliga vätskor, oljor eller fett samt föremål som kan orsaka stopp i fastighetens avloppssystem. Du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig för kostnad som uppstår i samband med avhjälpande.

 

HYRA / AUTOGIRO / E-FAKTURA

Hyran betalar du månadsvis i förskott. Det är väldigt viktigt att du betalar hyran i tid. Om den är obetald eller kommer in för sent kan det leda till inkassoärende. I förlängningen kan detta innebära skäl för uppsägning av hyreskontraktet. Anmäler du dig till Autogirot kommer dina hyresbetalningar till oss att ske automatiskt. Autogiro är en trygg tjänst, inga pengar dras från ditt konto utan att du vet om det. När du är ansluten behöver du inte oroa dig för att missa någon betalning. Du kan även få dina hyresavier som E-faktura och då anmäler du detta via din bank.

 

BALKONGER OCH UTEPLATSER

De flesta lägenheter är försedda med balkong eller uteplats. Förvara inte bildäck, gamla möbler eller liknande på dessa. På balkongen eller din uteplats får du inte göra några fasta installationer. Låt inte mattor och kläder hänga på vädring längre än vad som är nödvändigt. Piska inte på balkongen eller nära grannens fönster. Både för luktens och brandriskens skull får du inte grilla på balkongen. Självklart är det förbjudet att slänga ut fimpar (eller annat) från balkongen. Hyresgästen ansvarar själv för skötsel och snöröjning av sin uteplats/balkong. Observera att balkongen inte får tösaltas eller utsättas för andra typer av klorider eller syror då detta kan skada betongen.

 

BARNVAGNAR OCH RULLATORER

Barnvagnar, rullatorer och rullstolar placeras i för ändamålet avsedda utrymmen i husens entréplan.

 

BILTVÄTT

Av miljöskäl är det inte tillåtet att tvätta sin bil på parkeringen eller på gatan, använd i stället bensinstationernas automattvättar eller biltvättplatser. Reparera heller inte bilen på gården.

 

BLOMLÅDOR

Se till att eventuella blomlådor är fastförankrade och inte kan falla ner och skada någon eller något. Placera dem alltid på insidan av balkongräcket. Vattna också försiktigt så att det inte rinner ner vatten på grannen under dig.

 

BRANDSÄKERHET

I din lägenhet finns en brandvarnare enligt Lag om Skydd mot olyckor (2003:778). Hyresgästen ansvar själv för att brandvarnaren funktionskontrollernas regelbundet. Batteriet byter du således själv när brandvarnaren signalerar att batteriet håller på att ta slut. Kan du inte byta själv, kontakta serviceanmälan. Vid problem med brandvarnarens funktion ska en felanmälan göras. Brandvarnaren tillhör lägenheten och får inte demonteras vid avflyttning. Undvik att förvara brandfarliga vätskor och ämnen såsom bensin, en del färger och oljor, osv. i lägenheten. Tänk på att alltid hantera brandfarliga ämnen i enlighet med tillverkarens anvisning.

 

NAMNSKYLTAR

Vänligen sätt inte upp egna namnskyltar på dörr eller postbox. Kontakta serviceanmälan om något namn saknas.

 

CYKLAR

Cyklar ska alltid placeras i cykelställen.

 

DÖRRMATTOR

Dörrmattor, skor och andra föremål får inte placeras utanför lägenhetsdörren. Detta är ett krav från Räddningstjänsten, dessutom försvårar det för städpersonalen att utföra sitt arbete.

 

INSTALLATIONER

Det är inte tillåtet att utan särskilt tillstånd från hyresvärden ändra lägenhetens fasta inredning eller utrustning samt att göra ingrepp eller förändring i lägenhetens vatten-, värme-, eller elsystem.

 

GRILLNING     

På grund av brandrisken och av hänsyn till dina grannar råder förbud mot grillning på balkonger och uteplatser.

 

GROVSOPOR

Det är varje hyresgästs eget ansvar att bortforsla grovsopor. Dessa kan lämnas gratis på stadens återvinningsstationer. Till grovsopor räknas exempelvis avfall som möbler, cyklar, wellpappemballage, kläder och husgeråd.

 

HUSDJUR

Har du husdjur ansvarar du för att djuret/djuren inte orsakar störningar, skadar eller förorenar fastigheten eller dess utemiljö. Det finns också gränser för vilka djur, och hur många, du får ha i lägenheten. Kontakta förvaltaren vid osäkerhet. Hundar och katter får under inga omständigheter springa lösa i bostadsområdet. Eventuella föroreningar från djuren ska omgående tas bort av djurägaren.

 

HEMFÖRSÄKRING

Hyresgästen är skyldig att teckna en hemförsäkring och ansvarar för att den upprätthålls. En hemförsäkring ger en ekonomisk trygghet, inte bara vid inbrott utan också om du drabbas av vatten-, rök- eller brandskada. Hyresvärdens fastighetsförsäkring täcker inte hyresgästens egendom.

 

MATNING AV DJUR

Det är inte tillåtet att montera fågelbord/fröautomater eller mata fåglar från fönster, balkonger eller uteplatser. Orsaken är problem med nedsmutsning. Undvik att mata katter och andra djur. Matrester lockar till sig råttor och möss.

 

PARABOLANTENN

Det är inte tillåtet att montera parabolantenn eller annan utrustning på fasadyta eller balkong utan fastighetsägarens medgivande.

 

RÖKNING

Huset du bor i är en rökfri fastighet. Det är inte tillåtet att röka inne i lägenheten, balkongen eller inom fastighetens gränser och det är du som hyresgäst som ansvarar för att eventuella gäster också följer dessa regler. Rökning är ej heller tillåten vid entréer eller på innergården.

 

SKÖTSEL AV LÄGENHETEN

Hyresgästen ska se till att avloppen inte täpps igen och att alla kranar är täta. Golvbrunnen ska rengöras med jämna mellanrum. Vid stopp i avlopp kontakta felanmälan. Spola endast ner toalettpapper i toaletten, om annat spolas ner och orsakar stopp kan hyresgästen bli ekonomiskt ansvarig för reparationer och åtgärder. Rengöring av parkettgolv får endast ske med lätt fuktad trasa. Rengör spisen regelbundet. Ugn och fläktfilter ska rengöras minst 4 ggr per år (fettbeläggningar ökar brandrisken). Frysen bör frostas av minst 2 ggr per år. Rengöring av vitvaror utförs av hyresgäst regelbundet. Användningen av vitvarorna ska följa tillverkarens användarinstruktioner, se flik 6. Byte av fläktfilter, lampor inom lägenheten samt lampor i vitvaror ankommer på hyresgäst att utföra.

 

SKADOR I LÄGENHETEN

Skador som uppstår i lägenheten och som inte är normalt slitage, exempelvis sprucket handfat, trasiga inredningsdetaljer, etc. ersätts av hyresgästen. Det kan ske genom att en felanmälan görs eller så regleras skadorna senast vid avflyttning.

 

SKADEGÖRELSE

Klotter och skadegörelse ska anmälas direkt till felanmälan. Det är ett gemensamt ansvar att förhindra skadegörelse och nedsmutsning av alla slag.

 

SKADEDJUR OCH OHYRA

Det åligger hyresgästen att snarast rapportera om eventuell ohyra skulle upptäckas. Detta görs via felanmälan.

 

STÖRNINGAR

Som boende i ett flerfamiljshus är det viktigt att visa hänsyn och inte störa sin omgivning. Det gäller dygnet runt, men är särskilt viktigt sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Undvik exempelvis att dammsuga, tvätta eller duscha sent på kvällen. Generellt gäller att under vardagar mellan klockan 22.00-06.00 ska det vara lugnt och tyst i huset och fre-lör samt storhelger gäller 23.00-06.00.

Prata gärna med dina grannar i god tid om du ska ha fest, men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Avsluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att nattsömnen inte störs. Tänk också på att du som hyresgäst har ansvar för att dina gäster inte stör grannarna.

 

UPPHÄNGNING AV TAVLOR, VÄGG-TV, ETC.

När något ska fästas upp på väggarna ansvarar hyresgästen för att detta görs på ett fackmannamässigt sätt och att rätt infästningsmaterial används beroende på väggtyp. Notera att vissa väggar är installationstäta och inte lämpar sig för infästning/upphängning, tex vägg med elcentral. Det är inte tillåtet att borra i väggar i badrum då fukt kan tränga in bakom fuktskyddet. Kontakta alltid förvaltaren för råd och anvisningar.

 

Tips & råd

VID RESA

Be den som ser efter din lägenhet att spola vatten i handfat, toalett, golvbrunn och diskho då och då. På så vis slipper du dålig lukt på grund av att vattnet i vattenlåset avdunstar.

 

FÖRSLAG PÅ BARNSÄKRING AV LÄGENHETEN

  • Montera barnspärr på diskmaskin och ugnslucka.
  • Försäkra dig om att spisen har tippskydd och använd hällskyddet vid matlagning.
  • Använd låshakar till knivlådor och skåp.
  • Ställ inte maskindiskmedel under diskbänken.
  • Förvara mediciner, alkohol och kemikalier oåtkomligt för barn.
  • Sätt petskydd i eluttagen.

 

BRANDSKYDD

Eftersom bränder utvecklas snabbt rekommenderas att ha någon släckutrustning hemma, t.ex. brandfilt och/eller en handsläckare.

 

FÖRSLAG PÅ ENERGIBESPARANDE ÅTGÄRDER

  • Meddela om kran eller WC-stol läcker.
  • Diska inte under rinnande vatten.
  • Använd kortast möjliga disk- och tvättprogram och fyll disk- och tvättmaskinen ordentligt.
  • Vädra igenom lägenheten snabbt, ha aldrig fönster på glänt hela dagen.
  • Ställ inga möbler direkt mot elementen, då hindras luftcirkulationen.
  • Stäng av stereo, tv och datorer helt i stället för standby-läge.
  • Släck lamporna när du inte är i rummet.
  • Använd lågenergilampor – de förbrukar en femtedel av energin och håller dessutom
    åtta gånger längre.

Om fastigheten

Här hittar du information om fastigheten och manualer/instruktioner.

Ytskikt & solskydd

Målarfärg (NCS-koder):

Vägg – Vit, NCS S 0502-Y, Glansvärde 7

Tak – Vit, NCS S 0500-N, Glansvärde 5


Underhållsinstruktioner:

Golv:

Kakel & klinker »

Parkett »

Balkongplattor »


Fönster & dörrar:

Innerdörrar »

Ståldörrar »

Fönster & fönsterdörrar »


Badrum:

Badrumsmöbler »

Duschväggar »

Blandare »

Handdukstork »

Tvättställ »


Övrigt:

Beslag »

Förrådsystem Elfa »

Hatthylla »

Listverk »

Balkongräcken »

Köksinredning »

 

Solskydd

Om du önskar montera solavskärmning kan tex invändiga rullgardiner eller persienner monteras i dina fönster. För öppningsbara fönster, av typen 2+1 glas, finns möjlighet att av fackman beställa montage av så kallat mellanglaspersienner. Dessa sätts mellan glasen i ditt fönster och det är du som hyresgäst som anlitar egen montör för detta.  All kompletterande montering av solskydd i fönster bekostas av dig som hyresgäst då detta inte ingår i lägenhetens standard.

VVS & el

Hyresvärden har tecknat ett centralt el-abonnemang för hela fastigheten. Varje lägenhets elförbrukning mäts individuellt och elkostnaden debiteras tillsammans med hyran. Även varmvatten kommer att mätas och debiteras separat. I lägenheterna finns ett individuellt system för mätning av el och varmvatten installerat (IMD). Detta gör att varje hyresgäst har möjlighet att själva läsa av och följa sin förbrukning löpande (gäller el och varmvatten).

 

Manualer och skötselråd:

Avstängning av tappvatten »

Skötselanvisning VS »

Skötselråd vattenlås & golvbrunn »

Bruksanvisning spiskåpa Franke »

Bredband, telefoni & tv

Din lägenhet är ansluten till Net@Once bredbandsnät via en box i mediecentral som är placerad i hallen eller klädkammaren. På Net@Once hemsida beställer du som hyresgäst själv de internet-, telefoni- och tv-tjänster du önskar. På www.netatonce.se/home finner du mer information och priser.

I de flesta rum i lägenheten finns ett nätverksuttag. Nätverksuttagen är märkta med motsvarande nummer i mediecentralens patchpanel. I mediecentralen använder du nätverkskabel för att ansluta vald tjänst till önskat nummer i patchpanelen. Anslut din enhet (dator, router, TV, telefon) till nätverksuttaget i motsvarande rum.

 

 

Kom igång med ditt bredband »

Placering av tv-fäste »

Parkering & gård

Till huset hör 36 p-platser, önskar du hyra en plats eller byta din befintliga plats görs det via tjänsten Köhantering inloggad i Mitt HSB.

På kvarterets gård finns bland annat tillgång till gemensam uteplats, lekredskap, miljöhus och cykelparkering.

 

Nycklar, lås och post

Post levereras till din postbox i husets entré. Nyckel till postboxen fås i samband med utkvittering av lägenhetsnycklarna. Morgontidning levereras till tidningshållare vid lägenhetsdörr.

Vid längre frånvaro avbeställ tidningen eller be din granne tömma postboxen och tidningshållaren.    Tre (3) lägenhetsnycklar och tre (3) ”taggar” som går till port och miljöhus utkvitteras till varje lägenhet. Behövs fler nycklar eller ”taggar” kan dessa beställas via serviceanmälan på hyresgästens bekostnad. Vid förlust av nyckel eller ”tagg” kontakta serviceanmälan. Låsbyte på grund av nyckelförlust sker på hyresgästens bekostnad.

Miljöhus & förråd

Miljöhus

Det finns ett miljöhus på gården som delas av alla boende. I miljöhuset finns möjlighet till källsortering av avfall. Här sorteras och kastas hushållssopor, matavfall, tidningar, papper, plast, glas och metall. Alla förpackningar som slängs ska vara rengjorda. Övrigt miljöfarligt avfall och grovsopor lämnas på miljöstation. Vid frågor om sophantering kontakta förvaltaren eller se www.affarsverken.se

 

Förrådsutrymmen

Lägenhetsförråd är placerade i lägenheterna.

Porttelefon

Vid huvudentréerna finns porttelefoner installerade. Dessa kan kopplas direkt till hyresgästens mobiltelefon. För aktivering eller byte av telefonnummer ber vi er att göra en serviceanmälan så ordnas det av fastighetstekniker. Max två telefonnummer kan programmeras per lägenhet.

Mitt HSB - allt om ditt medlemskap

På Mitt HSB hittar du allt om ditt medlemskap, bosparandet, avier och blanketter, eller senaste nytt från HSB. Besök mitthsb.hsb.se och logga enkelt in med ditt BankID »

Kontakt

Vid frågor och funderingar om ditt boende är du välkommen att kontakta HSB Sydost Servicecenter. Här hittar du även vanliga frågor »

SV_Finansieras_av_Europeiska_unionen_RGB_POS.png