Självklart har vi på HSB Uppsala också fått ställa om, och även ställa in, för att på bästa sätt bidra till minskad smittspridning och försöka skydda våra kunder, medlemmar och anställda. Det har blivit vardag med digitala möten, hemarbete och distans. Och för första gången kom vår årsstämma att bli helt digital.
För att begränsa antalet människor i våra lokaler, stängde vi vår reception för spontana besök. En följd av beslutet blev en omorganisation som främst kom att påverka våra satsningar på utåtriktade aktiviteter.
Pandemin har även drivit på samhällets digitala mognad och vi har återigen fått bekräftat att den digitala resa som HSB gör ligger helt rätt i tiden. I början av året lanserades vårt nya inloggade läge Mitt HSB och hela 2020 har genomsyrats av den digitala utvecklingen. I grunden handlar vår förändringsresa om hur vi rustar oss för att möta kundernas och medlemmarnas förväntningar på befintliga och nya tjänster. Hur vi säkrar HSBs framtida överlevnad, relevans och utveckling. Digitaliseringen för med sig goda möjligheter till bättre service, kundanpassning och mer effektiva processer och arbetssätt. Vi har tillsammans med övriga regionföreningar investerat i digitala system för att kunna möta hårdare konkurrens på marknaden, men också för att följa nya lagkrav inom förvaltningsverksamheten.
Utvecklingsprogrammet Automatiserad Brf är motorn i vår digitala förändringsresa. Det är genom att digitalisera vår förvaltningstjänst som vi framtidssäkrar HSB och vårt erbjudande till kunder. Under året har flera nya tjänster lanserats som kommer att förenkla styrelsearbetet. Några tjänster har finputsats för en bättre funktionalitet och kundupplevelse.
Digitaliseringen kommer att vara central även kommande år. Utvecklingen av att digitalisera styrelsearbetet fortsätter, samtidigt som vi byter ut hela ekonomisystemet till en gemensam plattform för hela HSB. Detta görs delvis för att vi ska kunna leverera nya tjänster till kunder, men även för att förenkla och öka den interna verksamhetsuppföljningen.
Den digitala utvecklingen påverkar både oss och vårt dotterbolag Upplands Boservice. Vårt täta samarbete och den förändring som digitaliseringen medför har aktualiserat koncernstrukturen och en översyn över densamma har initierats.
Vi står väl rustade att möta framtiden och jag känner en glädje över allt vi åstadkommit detta ovanliga år. Det har blivit påtagligt hur stark vår förmåga är att anpassa oss till nya förhållanden.
Jag rikta ett stort tack till alla er som bidrar till att HSB Uppsala är en stabil och trygg bostadsaktör; våra medlemmar, kunder, hyresgäster, förtroendevalda, HSB-ledamöter och sist men inte minst alla våra medarbetare!
Göran Jaxéus VD, HSB Uppsala