Målsättningen med verksamheten är att HSB ska bistå våra uppdragsgivare med kvalificerad rådgivning, som leder till väl förvaltade bostadsrättsföreningar och nöjda kunder. Kompetens, styrning och samverkan är förutsättningar för att utvecklas och växa och samtidigt tillgodose våra kunders behov med bibehållen hög kundnöjdhet.
Våra förvaltningstjänster ger långsiktig vägledning och säkerställer att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar får det stöd de ska. I uppdraget har vi rollen som rådgivare och rapportör i frågor som rör underhållsplanering och det löpande arbetet. Förvaltaren agerar kontaktperson gentemot entreprenörer och hjälper exempelvis till med att hantera myndighetskrav, ombesörja anbudsförfrågningar och med att upprätta driftavtal för fastigheten.
Pandemin i samhället har lett till en digitalisering av kundmötet och videomöten har blivit en vanlig mötesform med både kunder och externa aktörer. Det digitala mötet har inneburit många fördelar i form av ökat flexibilitet och minskad restid, men kan även riskera att minska den goda kundkontakt som präglat våra kundförhållanden. En utmaning framöver kommer att vara att hitta en bra balans mellan digital service och det personliga kundmötet.