Under de senaste åren har ett stort gemensamt projekt, som drivits av HSB Affärsstöd, pågått med syfte att skapa digitalt stöd för en gemensam affärsmodell för hela HSB. Projektet har varit komplext utifrån tekniska förutsättningar och resurser, men även utifrån den lokala affären. En extern part togs in för att analysera projektet och beslut fattades om paus. I stället togs ett omtag och arbetssättet förändrades till etappvisa funktionssläpp i mindre omfattning där arbetet är uppbyggt i form av delleveranser som testas och utvärderas löpande för att ändras och förbättras ofta och kontinuerligt, med fokus på kostnadseffektivitet.
Ett antal digitala tjänster i Mitt HSB har implementeras och några har förbättrats. Tjänsterna effektiviserar vårt interna arbete samt ger styrelser verktyg som underlättar deras arbete.
Under året har digital signering av avtal införts vid uthyrning av hyresrätter. Det förenklar kontraktsskrivningen, kortar ledtider och är samtidigt positivt ur ett miljöperspektiv då pappershanteringen helt uteblir.
För att frigöra tid för mer kvalificerade arbetsuppgifter inom koncernen undersöker vi möjligheten till att automatisera en del av våra repetitiva processer.
Med digitaliseringen och den ökade tillgången på data får IT-säkerheten en allt större och viktigare roll i samhället. Inom HSB arbetar vi ständigt med att identifiera säkerhetshot och genom förebyggande arbete förhindra säkerhetsincidenter. Detta arbete genomförs tillsammans med HSB Affärsstöd och andra regionföreningar.
De ekonomiska medlen kommer att minska jämfört med 2022 vilket beror på ett flertal faktorer; då nyproduktionsvinsterna går ner finns inte mer medel nationellt och även HSB-föreningarnas ekonomiska situation är mer ansträngd. HSB Riksförbund kommer därför stå för den ekonomiska ramen för 2023 gällande den gemensamma digitala utvecklingen.
Under 2023 prioriteras att alla digitala tjänster ska bli tillgängliga för alla bostadsrättsföreningar som köper ekonomisk förvaltning.
Sverige står inför ett teknikskifte där en ny betalningsinfrastruktur tas fram för att vi ska kunna möta nya europeiska regler och standarder. Det här kommer att påverka alla HSBs in- och utbetalningar med stora förändringar som följd och därmed har ett projekt startats för en HSB-gemensam implementering av den nya betalningsinfrastrukturen.
Interna effektiviseringsmöjligheter har analyserats och kommer att påbörjas nästa år.
Under året har ett nytt ekonomisystem för budget och uppföljning implementerats. Med det nya systemet kommer de olika verksamhetsområdena kunna genomföra en tätare uppföljning av ekonomin.