Du når trygghets- och störningsjour dygnet runt på telefonnummer
När du kontaktar trygghets- och störningsjour behöver du lämna ditt namn och telefonnummer. Anledningen är att Avarn kan behöva nå dig för att få mer upplysningar. Avarn aldrig lämnar ut uppgifter på vem som kontaktat jouren.
Vid en akut fara skall alltid polisen tillkallas via 112
Om du av någon anledning upplever dig hotad eller otrygg kan du kontakta Trygghetsjouren som då kommer att åka ut och kontrollera situationen. Vid upptäckt av så kallade objudna gäster uppmanar vi er då att inte konfrontera dessa personer utan ta direktkontakt med trygghetsjouren alt. polisen, så ni inte utsätter er för personliga risker.
Störs du av oljud från lägenheten intill? Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. den kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning.
Grunden för ett gott boende är om alla kan visa hänsyn och förnuft. Om kontakten inte leder till någon förbättring är det viktigt att du anmäler störningen till oss så vi kan vidta åtgärder för att komma till rätta med problemet..
När det kommer in en anmälan till jouren om en störning åker en väktare från AVARN till platsen och kontrollerar situationen. Om störningen fortfarande pågår tar man direkt kontakt med den störande och informerar denne om att kringboende känner sig störda. Alla händelser, även de som inte kan bekräftas, rapporteras till föreningen.
Kan störningen konstateras och verifieras samt kopplas till en anmäld lägenheten debiteras bostadsrättshavaren föreningens kostnader för uttryckningen.
Kan inte störningen kopplas till en bestämd lägenhet eller det inte kan noteras någon störning vid utryckningen debiteras ingen kostnad.
Vid återkommande "falsklarm" kan den anmälande bostadsrättshavaren komma att debiteras för utryckningskostnaden i samband med falsklarmet.
Förvaltningen behöver skriftlig information från er om ni har återkommande störningsproblem, detta för att bilda oss en uppfattning om problemet och dess omfattning inför eventuella framtida rättsliga åtgärder och/eller delgivning av en så kallad rättelseanmodan, detta så vi kan komma till rätta med problemet.
Det är viktigt att du som blir störd för anteckningar över störningarna samt datum och klockslag då de förekommer.
Om inte störningen upphör kan styrelsen gå vidare och ytterst begära avhysning av den störande. Det är då viktigt att du som är störd är beredd att vittna om störningarna, varvid det är viktigt att ha de förda anteckningarna.
Blankett för störningsanmälan hittar du här på hemsidan eller i Servicehus 3, vid tvättstugan.
Varje boende har rätt att ha fest ibland och spela musik, och det är ofrånkomligt att det ibland hörs in till grannen. Dock finns det ju alltid en gräns vad gäller tidpunkt och ljudvolym och även gällande frekvent återkommande störningar.
Om ni vet att ni ska ha fest, informera gärna era grannar i närheten i förväg för större förståelse.