Nyhetsbrev oktober 2021

11 oktober 2021

Hej, lite återkoppling på vad som har hänt sedan vårt sista utskick i juni.

Första november kommer vi att börja ta betalt för övernattningsrum och bastu. Du som medlem bokar dock som vanligt och avgiften läggs på hyresavin per kvartal. Enligt tidigare styrelsebeslut 200kr/natt för övernattningsrum och 50kr/pass för bastun. Priserna baserade på pre-covid utnyttjandegrad med målet att täcka sina egna kostnader. Nya möbler (sängar bl a) till övernattningsrummet kommer att inköpas under hösten. I samband med detta gör vi om hyresperioden för rummet. From 1 november får man boka två nätter i följd vilket gör att man t ex kan erbjuda långväga gäster att sova över fre-sön. Det nya innebär också att man bara får boka max två nätter per månad och den sista hyresperioden måste ha passerats innan man får boka nästa. Läs mer om övernattningsrummet här.

Nya blommor är på gång till entréer och växthuset. Arbetet utföres av trädgårdsgruppen.

Vi har haft långtgående problem med våra porttelefoner från RCO. Efter att styrelsen, inte HSB/Boservice, vände sig till Certegos VD fick vi fokus på problemet och tekniker var på plats inom timmar. Föreningen betalar givetvis ingenting för detta och så länge vi saknar förklaring på varför detta sker hela tiden är det under garanti.

När vi ändå är inne på avdelning tråkiga saker har vi fått återkoppling från NCC gällande golvet i garaget. Ordet ”sättning” kom helt plötsligt in i vokabulären och nu vill man mäta över en 24-månaders period för att få bättre och stabilare värden. Vän av ordning kan undra varför detta inte utfördes redan med start första vintern då det stod klart att golvet var slarvigt gjutet.

Ytterligare tråkiga nyheter är att vi har haft påhälsningar av oinbjudna gäster på Eldkvarnsgatan 7. De lyckades dock inte komma vidare utan det stannade vid en sönderbruten dörr och div brytmärken på källardörrarna som kommer åtgärdas inom kort. Vill med detta påminna om vikten att säkerställa att ni tittar ordentligt att entrédörrar och garageporten går igen efter er för att säkerställa att ingen smiter in. Allrahelst nu när vi går mot kallare tider.

Föreningen skriver om två lån under hösten om ca 52 miljoner kr. Vi sänker räntan från 1,2% till 0,78% och spar ca 260 000 kr på årsbasis. Vidare betalar vi av ett lån om ca 7,8 miljoner kr vilket ger oss en total låneskuld på ca 107 miljoner kr vid årets slut.

Det har varit många frågor angående air-condition och om det är OK att installera. Svaret är nej eftersom vi inte får göra den typen av åverkan på fasaden eftersom det skulle avvika kraftigt från tanken om en enhetlig fasad. Men det kan finnas möjlighet med installationen dold på respektive balkong men det måste undersökas. Utöver det visuella måsta även ljud och tekniska aspekter för själva genomförandet utredas. Styrelsen har tyvärr inte utrymme att ta detta och efterfrågar nu om någon medlem har lust och intresse att driva frågan vidare? Skicka mail till styrelsen.brfhamnen402@gmail.com om du är intresserad.

Vi vill påminna om att Styrelsen, förutom fysiska utskick, endast kommunicerar ut via infotavlorna och Brf Hamnens hemsida. Vi uppmanar alla att gå in läsa här på hemsidan regelbundet eftersom det är där ny information kommer först. Som många noterat finns det en Facebooksida med föreningens namn. Den har inget med Styrelsen att göra utan administreras av en av våra medlemmar. Frågor till Styrelsen skickas till styrelsen.brfhamnen402@gmail.com.

Inglasning balkong. Det gemensamma bygglovet gick ut i maj 2020 och nu är det upp till varje enskild medlem att ansöka om bygglov innan arbete kan påbörjas. Godkänt bygglov ska skickas till föreningens förvaltare för arkivering. Montage av markiser behöver inget bygglov men godkännande av Styrelsen och ansökan finns här på hemsidan. Notera att det inte går att välja färg på duken utan den är bestämd sedan tidigare och gäller för alla. Färgkoden finns även den att finna här på hemsidan. 

Trevlig höst önskar Styrelsen i Brf Hamnen


Till nyhetslistan