Styrelsen beslutade 2019-06-10 på Styrelsemöte 2019:6 att godkänna att lägenhetsinnehavare sätter in sjutillhållarlås eller liknande samt ”smarta lås” av typen Yale Doorman eller liknande.
Styrelsen accepterar att du som lägenhetsinnehavare installerar detta i din dörr. Dock är det du som lägenhetsinnehavare som måste säkerställa att ev. köpare av lägenheten accepterar att detta lås finns kvar när du flyttar ut. Om inte, är det du som lägenhetsinnehavare som är skyldig att återställa dörren. Det är därför viktigt att du som lägenhetsinnehavare säkerställer detta i köpekontrakt eller liknande vid försäljning. Föreningen kan kräva ersättning av dig för kostnader för återställande av dörren.
Du som lägenhetsinnehavare är skyldig att se till att låset är upplåst när föreningen eller någon av våra underleverantörer behöver komma in i lägenheten för att genomföra underhåll eller andra uppgifter. Föreningen informerar om detta genom e-post eller lapp i postlådan minst 24 timmar innan. Föreningen kan komma att kräva ersättning för ökade kostnader om detta inte är uppfyllt.
Styrelsen accepterar även att du som lägenhetsinnehavare installerar smarta lås i framdörren och ersätter det lås som finns idag eller monterar låset på befintligt lås. Med smarta lås menar vi lösningar som gör att du som lägenhetsinnehavare kan öppna dörren med kod eller liknande samt koppla låset till internet. Ex på smarta lås är Yale Doorman, Glue, Danalock etc. Du som lägenhetsinnehavare är ansvarig för ev. skador på dörr eller lås. Du som lägenhetsinnehavare är skyldig att återställa låset och dörren till originalskick innan du flyttar ut ur lägenheten samt överlämna alla nycklar till de som skall flytta in. Det smarta låset måste tas bort helt och originallåset återställas. Om den nya ägaren önskar kan denne installera låset på nytt. Om detta inte skett kommer föreningen att åtgärda detta och kräva ersättning av dig som lägenhetsinnehavare för arbetet.
Du som lägenhetsinnehavare är skyldig att se till att lägenheten är tillgänglig för föreningen, eller någon av våra underleverantörer, när de behöver komma in i lägenheten för att genomföra underhåll eller andra uppgifter. Föreningen informerar om detta genom e-post eller lapp i postlådan minst 24 timmar innan. Hur tillgängligheten löses skall ske i samråd med föreningen / husombud eller den underleverantör som behöver komma in i lägenheten. Detta så det är tydligt vad som krävs för att komma in i lägenheten. Ex koder eller brickor. Föreningen kan kräva ersättning av lägenhetsinnehavaren för ökade kostnader om inträde till lägenheten inte kan garanteras.
Observera att föreningen inte ansvarar för ditt lås om du sätter in ett smart lås. Det finns även säkerhetsrisker med dessa lås som gör att du bör prata med ditt försäkringsbolag innan du väljer låsleverantör. Föreningen har inget ansvar vid ev. inbrott eller skadegörelse av låset.