Din lägenhet

Altaner - Altanhäckar sköts av föreningen, men altanstaket är bostadsrättsinnehavarens ansvar. Om du vill sätta upp ett staket ska det vara vitt, ljusgrått (se pergola på gården mellan Sibyllegatan och Norrlandsgatan) eller tryckimpregnerat och sitta innanför häcken. Höjden på staketet skall vara 1 meter. Växter på altaner ska vara lågväxande.Ingen form av byggnad får sättas upp på altanen. Det finns även möjlighet för utbyggd altan. Kontakta vicevärden för regler och förutsättningar.

Antenner och paraboler får ej sättas upp inom bostadsområdet.

Elavtal - Enpunktsmätning för hushållsel infördes 2019/2020. Föreningen har ett gemensamt abonnemang och enskild mätning görs för respektive lägenhet. Debiteras kvartalsvis tillsammans med månadsavgiften.

Förmögenhetsvärde - Specifikationen på lägenhetens förmögenhetsvärde får du i brevlådan inför deklarationen.

Förråd - Lägenhetsförråd finns i bostadshusen. Utöver de större förråden i källare/vinden så finns även mindre matkällarförråd till varje lägenhet.

Hemförsäkring - Som bostadsrättshavare ska du ha en hemförsäkring.Kontrollera att hemförsäkringen ger ett gott skydd vid de skador som du enligt stadgarna ansvarar. Föreningen har från januari 2018 ett gemensamt bostadsrättstillägg, vilket innebär att ett sådant ej behöver tecknas av varje medlem.

Inre underhåll och inre fond - Som bostadsrättshavare ansvarar du enligt bostadsrättslagen för lägenhetens inre underhåll. Det sker inte längre någon avsättning till den inre fonden. Det kan dock finnas de medlemmar som sedan tidigare inte har gjort slut på sin inre fond. De innestående medlen redovisas i så fall på hyresavierna. Eftersom inga medel längre avsätts till inre underhåll av lägenheten, bekostas underhållet av lägenhetsinnehavaren själv

Häckar - Alla häckar inom området, inklusive altanhäckarna, är föreningens egendom och får inte tas bort av enskild medlem utan skriftligt tillstånd från styrelsen.

Nycklar - Frågor gällande nycklar, exempelvis beställning av extra kopior, hanteras av vicevärden.

Porttelefon - Varje trapphus har en port med portkodtelefon. Porten är låst dygnet runt och dörrarna ska hållas stängda. Varje bostadsrättsinnehavare får en personlig kod, kontakta vicevärden om detta.
                Instruktioner:
                1. Besökaren ringer upp via porttelefonen.
                2. Lyft luren och verifiera användarens identitet.
                3. Om du inte vill låsa upp porten, lägg på luren.
                4. För att låsa upp porten:
                5.Tala om att du låser upp och tryck knapp # på din
                telefon.
                6. Lägg på luren

Månadsavgift - I månadsavgiften ingår värme, vatten, bredband och kabel-tv.

Utelåsning - Upplands Boservice utför låsöppning av dörrar och garage under vardagar 7.00 – 16.00. Ring 018 – 18 74 01. Observera att du själv får betala avgiften för låsöppningen. Övriga tider får du ta kontakt med valfri låsfirma som utför låsöppningen. Även denna kostnad får du betala själv.