Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Avier

Var hittar jag mina avier?

Du hittar alltid dina avier med OCR-referens på Mitt HSB under fliken Min bostad och Avier & betalning. Om du inte ser några avier under Avier & betalning – vänligen ha tålamod, det kan ta lite tid att ladda sidan.

  • Du har automatiskt ett användarkonto på Mitt HSB.
  • Du loggar in via ”Logga in”-knappen uppe till höger med Mobilt BankID eller med personnummer och lösenord.
  • Har du glömt ditt lösenord begär du ett nytt här.

Vill du slippa hålla koll på din pappersavi kan du få den digitalt via e-faktura, e-post eller Kivra. Nedan kan du läsa mer om de digitala tjänsterna och hur du ansluter dig.

Hur betalar jag med autogiro?

Med autogiro behöver du aldrig vara rädd att glömma betala avgiften. Aktuellt belopp dras automatiskt på förfallodagen från angivet konto. Allt du behöver hålla koll på är att du har pengar på kontot.

Vi rekommenderar att kombinera autogiro med att få avin till din e-post. Dessutom kan du alltid hitta dina avier på Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in med BankID eller personnummer och lösenord. 

Hur gör jag för att få avin skickad till min e-post?

Du kan få avin skickad till din e-post – men då behöver vi ha din e-postadress registrerad.

  1. Logga först in på Mitt HSB  > Mina sidor > Min profil och kotrollera att vi har rätt e-postadress till dig.
  2. Har du registrerat din e-postadress? Perfekt! Anmäl e-postfaktura här 

Hur gör jag för att få avin som e-faktura?

Med e-faktura skickas avin direkt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.  

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Gå till fliken för e-faktura.
  3. Sök efter "Upplands Boservice" alternativt "HSB Uppsala" och fyll i namn på avimottagaren, avtalsnummer (står på din avi) och avimottagarens personnummer (om du inte står som avimottagare men vill betala fakturan för annan person).

Tänk på att tjänsten kommer igång först efter nästa kvartalsavisering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.

Tillvägagångssättet skiljer sig något beroende på vilken bank du har och vi rekommenderar dig att kontakta din bank om du har frågor kring din anmälan. 

Hur skaffar jag autogiro?

Kontakta oss på ekonomiforvaltning.boservice@hsb.se för att få mer information. 

Vad är Kivra och digital brevlåda?

Kivra är en digital brevlåda. Det enda du behöver göra för att få avin i Kivra är att ansluta dig på www.kivra.com eller via deras app. Det är gratis, säkert och bra för miljön. Du loggar in med BankID.

Om du redan är ansluten till Kivra går avierna automatiskt dit – du behöver alltså inte göra ett aktivt val för att detta ska hända. Du som har e-faktura som betalningsalternativ kommer inte att få dina avier i Kivra.

Tänk på att dina avier skickas via Kivra först efter  nästa kvartalsavisering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december. 

Jag har fått högre avgift på min avi, varför?

Bor du i en bostadsrätt är det styrelsen i din bostadsrättsförening som fastställer avgiften så att de sammanlagda avgifterna ger förutsättningar för en långsiktigt hållbar ekonomi i föreningen. 

Har du frågor om din avgift kontaktar du din förening. Kontaktuppgifter finns oftast i din trappuppgång eller på föreningens hemsida.

När får jag mina avier?

Avierna får du kvartalsvis, alltså fyra gånger per år, i mitten av december, mars, juni och september. 

Är du nyinflyttad i en bostadsrättslägenhet får du avierna efter tillträdesdagen. Betala inte på förra ägarens avier, eftersom de är makulerade.

  • Om ditt namn inte finns uppsatt på lägenhetsdörren eller på postfacket, vänligen sätt upp en tillfällig lapp.
  • Kolla också så du har ändrat din folkbokföringsadress.
  • Den som var innehavare av lägenheten den första i månaden är betalningsansvarig för hela månaden.
  • Vid tillträdesdag mitt i månaden gör säljare och köpare en avräkning av innevarande månadsavgift. Är en mäklare inblandad brukar de hjälpa till att reglera avgiften i samband med tillträdet.

Har du inte fått avierna två veckor efter inflyttningen? Kontakta oss på kontakt.uppsala@hsb.se

Jag har flyttat och har fått en avi med IMD, varför?

Det kan bero på att förbrukningen debiteras med fyra eller fem månaders förskjutning på avierna. Titta på förbrukningsperioden på avin för att se vilken månad det avser.

Vad betyder IMD på min avi?

En del bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har IMD. 

  • IMD är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering, vilket innebär att förbrukningen av exempelvis el, värme och vatten mäts i varje lägenhet – och att du som boende betalar för din egen förbrukning.
  • Syftet är att du ska bli mer medveten om din energianvändning och kunna påverka dina kostnader genom att vara mer sparsam med din el och ditt vatten.
  • Det vanligaste är att förbrukningen debiteras med fyra eller fem månaders förskjutning på avierna och att du betalar för förbrukningen från dagen du flyttar in tills den dag du flyttar ut.

Har du frågor om kostnaden kontakta din förenings styrelse eller fastighetsförvaltare för att höra hur de hanterar avläsningen och priset. 

Vad betyder Pantsättningsavgift på min avi?

Om du har ett bolån på din bostadsrätt anger den som pant. Pantsättningen innebär att din lägenhet står som säkerhet för bolånet.

  • Din bostadsrättsförening måste registrera bolånet i pantsättningsregistret.
  • För arbetet har föreningen rätt att ta ut en administrativ avgift, som kallas pantsättningsavgift – hur stor avgiften är bestämmer föreningen, men oftast är den 1,5 % av prisbasbeloppet per pantsättning.
  • Avgiften tas ut på nästkommande kvartalsavi.
  • Notera att det är en avgift per lån, därmed kan du få flera pantsättningsavgifter beroende på hur ditt lån är strukturerat. 

Vad betyder Överlåtelseavgift på min avi?

Vid en försäljning eller gåva av hela eller delar av bostadsrätten tas en överlåtelseavgift ut som är reglerad i bostadsrättsföreningens stadgar. Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med en överlåtelse. Avgiften är baserad på atuellt prisbasbelopp.

Varför har jag fått en påminnelseavgift när jag har använt den förra ägarens avier?

Om du har köpt en lägenhet ska du vänta på dina egna avier, eftersom säljarens avier blir ogiltiga. Är du nyinflyttad i en bostadsrättslägenhet får du avierna efter tillträdesdagen. 

Varför har jag fått en påminnelseavgift?

Några dagar efter förfallodatum går det automatiskt ut en påminnelseavgift på 60 kronor till alla som ej inkommit med fullständig betalning.

Varför har jag fått ett inkasso?

Har du fått ett inkassokrav är det viktigt att du betalar på den avi du får från inkassobolaget eftersom ärendet ligger hos dem. Ett inkassokrav betyder att du inte har betalat hela eller delar av din avgift i tid. Vi har skickat ut en påminnelseavi för att påminna om försenad betalning. Är den fortsatt obetald skickas ärendet automatiskt till inkassobolaget.