Nedan följer en beskrivning av tekniken uppdelat i områdena TV, Internet resp. Telefoni. Har du fler funderingar finner du några användbara länkar längst ner på sidan, det går förstås också bra att kontakta Bengt på 1L.
Det kanalpaket vi har gemensamt heter Telia Lagom. Det är 17 kanaler som ingår, och vilka det är kan du läsa via länken längst ner på denna sida. Den som vill kan köpa till extra kanaler via Telia, kostnaden för detta faktureras resp. lägenhetsinnehavare. Men basutbudet Lagom ingår i månadsavgiften till bostadsrättsföreningen.
Två digitalboxar/lägenhet för mottagning av TV ingår i vårt avtal med Telia och kostar alltså inget extra för lägenhetsinnehavaren. Den som vill ha ytterligare digitalbox, eller den som vill ha den i ett annat rum än standard, får dock bekosta detta själv.
Alla lägenheter i brf Björknäs har internetuppkoppling via bredband direkt via uttag i väggen. Vi har ett kollektivt avtal med Telia om 10 Mb/s. Detta ingår i månadsavgiften till föreningen. Den som vill kan köpa till extra snabb uppkoppling, detta faktureras varje lägenhetsinnehavare separat.
Antivirus, brandvägg och 500 Mb lagringsutrymme ingår i basutförandet liksom fem e-postbrevlådor, fem webbsideutrymmen, fri support, automatisk installationshjälp, själv- administration via Mina Sidor och en extra uppringd anslutning. Du kan läsa mer om detta via länk längst ner på denna sida.
Har man bärbar dator, eller om det finns flera datorer i lägenheten, rekommenderar vi att införskaffa en router för att kunna surfa trådlöst i hela lägenheten. Då slipper man också problemet med trassliga sladdar som går kors och tvärs...
Detta sätt att ringa kallas även bredbandstelefoni, eftersom man ringer via bredbandet istället för via den vanliga "gamla" kopparledningen. Med den lösning vi har brf Björknäs kopplar man sin vanliga telefon till en adapter i väggen, sedan är det bara att ringa precis som vanligt.
Vi har kabel draget invändigt i samtliga lägenheter från fiberuttaget till vanliga telefonjacken, de kan därför användas för både ip-telefoni och "klassisk" telefoni beroende på hur man vill ha det.
Den fasta månadsavgiften för ip-telefonin ingår i månadsavgiften till föreningen, medan var och en faktureras för samtalsavgiften. Den som ändå vill använda sitt vanliga abonnemang kan naturligtvis göra det, men inga sådana kostnader tas av föreningen utan var och en betala detta själv.
Den som flyttar in i brf Björknäs måste avsluta sitt vanliga telefonabonnemang och teckna ett nytt med Telia för att gå över till ip-telefoni, se nedan.
Läs gärna mer om IP-telefoni via länken nedan.
Information för nyinflyttade i brf Björknäs:
Du som ringer eller har internetabonnemang via Telia behöver bara ringa 02-755 766 och begära att det gamla abonnemanget kopplas över till Björknäs gemensamma ip-telefonilösning.
Du som har avtal vad gäller internet, telefoni och ev parabolTV- kanaler med andra leverantörer än Telia idag (Tele2, Telenor, Comviq, Spray etc.), bör se över uppsägningstider för dessa avtal, och säga upp dem i tid så att du slipper betala för något du nu inte behöver. Det är vars och ens ansvar att säga upp sina befintliga abonnemang.
För att få tillgång till Internet och/eller IP-telefoni måste du registrera dig som användare hos Telia. Du får skriva ett "avtal" med dem, även om fasta kostnader betalas av bostadsrättsföreningen.
Det beror t ex på att du betalar samtalsavgifterna för telefonin själv, och att du behöver flytta med dig ditt befintliga telefonummer till det nya. Kanske vill du också uppgradera internethastigheten.
Ring Telias kundtjänst 020-755 766 och uppge att du bor i brf Björknäs i Skattkärr så hjälper de dig.
Vi har tillgång till en support hos Telia om det skulle krångla när du ska igång med din nya teknik: Ring 020-240 250 så får du hjälp.