Trygghet och säkerhet

Trygghet och säkerhet är viktiga frågar för alla boende på Brf Hattmakaren. Alla medlemmar kan bidra till ökad trygghet och säkerhet genom att ta del av dokumentation om brandsäkerhet och tillträdessäkerhet och följa rekommendationerna.

Brandsäkerhet

Det är viktigt alla boende bidrar till att förebygga uppkomst av brand. En förutsättning är att alla har grundläggande kunskap om brandsäkerhet och följer föreningens gemensamma brandskyddsregler. Det innebär bland annat att;

• Kontrollera att brandvarnarnaren i lägenheten fungerar.
  • Vidta brandskyddsåtgärder i lägenhet och tillhörande förvaringsutrymme.
  • Bostadsrättsinnehavare som upptäcker fel/brister på brandskyddet och/eller brandskyddsutrustning ska snarast anmäla detta till den brandskyddsansvarige.
  • Genomföra utbildningen ”Brandsäkerhet i hemmet – Webbutbildning, se Utbildning
  • Läsa den av föreningen framtagna skriften om

Systematiskt brandskyddsarbete, SBA, för bostadsrättsföreningen Hattmakaren, se Systematiskt brandskyddsarbete, SBA

Tillträdessäkerhet

Det är viktigt att alla boende tar ansvar för och bidrar till att försvåra inbrott. Det kan ske genom att vara uppmärksamma, undvika att öppna ytterdörrar med automatik och se till att dörrar och portar är stängda innan ni går/åker därifrån, så att obehöriga inte passar på att smita in.

Några enkla regler är;

• Släpp inte in någon som du inte känner.
  • Lämna inte dörrar eller garageport förrän du ser att den har stängts.
  • Var allmänt uppmärksam.
  • Anmäl borttappade ”låstaggar” till  förvaltaren för att spärras.

Det kan vara bra att känna till att porttelefonen stängs av efter kl 22.00. Väntar man besök får man kontakta per telefon (fast eller mobil) och manuellt öppna entrédörren.

Larmade dörrar

Som ett led i att förebygga och förhindra inbrott i vår fastighet har dörrarna som leder till garaget från entréerna och från garaget till entréerna samt utgång från cykelrum mot gallergrind försetts med larm. Alla larmade dörrar är försedda med skyltar ”Dörren är larmad” och låsvreden är försedda med utrymningskåpor. Om larmet utlöses kommer en signal att ljuda kombinerat med blixtljus.

Tänk på följande när ni använder dörrarna;

• För att öppna de larmade dörrarna måste ”låstaggen” användas i kombination med armbågskontakten. Lägg taggen lugnt på läsare för att låsa upp.
  • Vid utgång från cykelrum använd ”öppna-knappen” på väggen.
  • Låsvreden med utrymningskåpor ska normalt inte användas, men kan användas vid nödutrymning.
  • Larmade dörrar kan inte stå uppställda. Larmet går när den inställda tiden överskrids.
  • Går larmet av misstag, stäng dörren och larma av med ”låstaggen”.
  • Bryts dörren upp utan att använda ”låstaggen” utlöses larmet.

För vem öppnar du porten? Information från Polisen