Vad innebär det att vara medlem i HSB och i bostadsrättsföreningen Hugin?

Som boende i Brf Hugin är du också medlem i HSB.

HSB är Sveriges största och äldsta bostadskooperation med nästan 700 000 medlemmar. Som medlem i Brf Hugin har du nyttjanderätten till din lägenhet vilket innebär att du har nyttjanderätten till din lägenhet men du äger den inte. Däremot är du delägare i fastigheten, det är innebörden i den kooperativa boendeformen, där medlemmarna har ett gemensamt och delat ägarskap.

HSB är en medlemsstyrd organisation som bygger på de kooperativa grundprinciperna som Brf Hugin antagit bland annat genom sina stadgar. Därmed följer ett gemensamt ansvar för oss alla som tillhör bostadsrättsföreningen. Bostadsrättsföreningen utser en styrelse som äger ansvar för att sköta föreningens verksamhet men det bygger också i allra högsta grad på medlemmarnas engagemang, intresse och behov av att skapa ett trevligt och attraktivt boende. Brf Hugins högsta beslutande organ är den årliga årsstämman, där du som medlem i föreningen har både ansvar och möjlighet att vara med att fatta viktiga beslut som rör föreningen och ditt och andra medlemmars boende.

Är du intresserad av att engagera dig i styrelsearbetet för Brf Hugin är du varmt välkommen att kontakta valberedningen eller styrelseordföranden.

Brf Hugin är i sin tur en av 109 bostadsrättsföreningar inom HSB Värmlands upptagningsområde.

Läs gärna mer om HSB och HSB Värmland här Välkommen till HSB VärmlandGenom att logga in på ”Mitt HSB”, kan du dessutom få mer uppdaterad information.

En av Hugins byggnader i korsningen Långgatan-Sveagatan.