Bo i bostadsrätt

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars huvudändamål är att på obegränsad tid upplåta bostäder med bostadsrätt till sina medlemmar.

Många som köpt en bostadsrätt tror också att de äger den. Men faktum är att den fysiska lägenheten ägs av bostadsrättsföreningen. Det är viktigt att komma ihåg att när man köper en bostadsrätt köper man rätten att nyttja en viss lägenhet. Du är tillsammans med dina grannar medlem i en ekonomisk förening som äger fastigheten och därmed också lägenheterna. Du är själv med och äger huset du bor i. Allt från lägenheterna, de gemensamma utrymmena och eventuell utemiljö.

Bostadsrättsföreningens styrelse har uppdraget att förvalta föreningen på bästa sätt, men alla medlemmar är gemensamt ansvariga för att boendet fungerar bra. Tillsammans med dina grannar har du möjlighet att utveckla ditt boende på bästa sätt.