Underhåll

Ett av de drag som är speciella för bostadsrätter i förhållande till andra boendeformer är att bostadsrättsföreningen och bostadsrättsinnehavaren delar på ansvaret för underhållet av husen.

Lagen om bostadsrätter har förändrats år 2003 och det medför bland annat att nya stadgar antagits av vår förening. Detta innebär större frihet för resp. lägenhetsinnehavare samt motsvarande underhållsskyldighet.

Innehavarens underhållsskyldighet

Bostadsrättsinnehavaren är skyldig att ansvara för allt som finns inom husets fyra väggar. Bostadsrättsinnehavaren sköter alltså golv, väggar och tak i lägenheten, ytterdörrens låsanordningar och ytbehandling på insidan (däremot ej utsidan), fönsterbehandling på insidan (dock även tvätt på utsidan), vitvaror, inredningssnickerier och uteplatsen. För garage och fristående förråd tillämpas samma regler som för lägenheten.

För mer detaljerade uppgifter och förteckning över ansvar, se HSB:s informationsbroschyr Vem skall underhålla bostadsrättslägenheten? Broschyren ingår i lägenhetsmappen.

Föreningens underhållskyldighet

Bostadsrättsföreningen ansvarar för inredning och utrustning som rör:
Ventilation / värme
Varmvattenberedare
Bostadsrättsföreningen ansvarar även för utvändig målning av husen, detta utförs just nu beräknas, vara klart ht 2022.