Informationsbroschyr om föreningen och dess bostadsrätter

Välkommen till Soldattorpets bostadsrättsförening!

Bostadsrätten

Bostadsrättsföreningen Soldattorpet har 76 lägenheter varav 40 har tre rum och 36 har fyra rum. Området byggdes 1988

Bostadsinnehavaren ansvarar för allt som finns inom husets fyra väggar, dvs. golv, tak, väggar, ytterdörrens låsanordningar och ytbehandling på insidan, fönsterbehandling på insidan (dock även tvätt på utsidan), vitvaror, inredningssnickerier och uteplats. Dessutom packningar till vattenkranar och byte av spolblandare i WC-stolar.

Bostadsinnehavaren ansvarar för synliga rör- och elledningar och sådana som installerats på egen hand.

Kom-i-håg-lista

- Städdag två gånger per år (vår och höst) Minst en per hushåll förväntas delta. Mer info nedan.
- Respektera områdets parkeringsregler. Mer info nedan.
- Klipp gärna häckarna kring midsommar.
- Biltvätt på området är inte tillåtet.
- Ta bort vattenslang och kopplingen på hösten så att det inte fryser under vintern!

Bosttadsrättsföreningens underhållsskyldighet

Bostadsrättsföreningen ansvarar för inredning och utrustning som rör ventilation/värme och varmvattenberedare. Föreningen ansvarar för målning av husen (skedde senast år 2007, planeras 2021/2022), målning av garagen (senast år 2021), samtliga garageportar (utbytta 2013),  omläggning av tak (senaste 2018/2019), byte av fönster (är med i underhållsplan för de närmaste åren)

Ventilation och värme

Lägenheternas värmesystem består av luftburen värme. Bostadsrättsföreningen ansvarar för utrustningen av ventilation och värme

Blå huset - föreningslokalen i kvartershuset

I mitten av Soldattorpet ligger Blå huset. Denna lokal kan bokas för kalas, fester eller som övernattning för långväga gäster. Bokning görs i Blå huset och nyckel hämtas hos vicevärd, vid dennes öppningtid måndagar kl 18.00-19.00. Nyckeln ska hämtas ut av en vuxen. Kostnaden är 100 kr/dygn och betalning sker via faktura.Städning ska genomföras innan återlämning av nyckeln.

Bastu finns i ena delen av blå huset och bokas på plats, lista finns på väggen. Bastun bokas och används utan kostnad.

Brandvarnare, brandfilt och brandsläckare

Varje lägenhet ska ha brandvarnare, brandsläckare och brandfilt. Kontrollera batteriet varje år. I lägenheter med två våningar ska man ha en brandvarnare på varje våning. Utrustningen har köpts in av föreningen och tillhör lägenheten. Brf Soldattorpet har tecknat fastighetsförsäkring hos Länsförsäkringar och i denna ingår bostadsrättsinnehavarnas tilläggsförsäkring för bostadsrätt.

Parkering

Parkering sker på anvisad plats. Garage och parkeringsplatser på området eller längs vägen ovanför Soldattorpet. (OBS! minst 10 meter från korsningen enligt gällande trafikregler). Gästplatser finns att tillgå, parkeringsavgift måste erläggas via sms. Parkering inne på området är inte tillåtet! Endast i- och urlastning får göras innanför bommarna. De som har parkering i garagelängorna uppmanas att vara noggranna med att låsa sina respektive garageportar! I garagen är det inte tillåtet med extra utrustning som drar ström! Exempelvis kylskår eller frys. Motorvärmare ska alltid ha en timer!

OBS, det är absolut inte tillåtet att ladda elbil i garaget

Sopsortering

På området finns särskilda platser avsedda för avfall och matavfall samt löv- och gräsavfall.

Avfall och matavfall: Läggs i uppmärkta kärl i soprummet. Här sorterar vi papp, plast, matavfall och restavfall. Här kan man lämna batterier och lysrör/glödlampor.

Löv- och gräsavfall: Läggs i containern mellan kullarna. Är den inte på plats ska avfall köras till återvinningscentralen.

Övrigt avfall: Exempelvis glas, tidningar, pant skall ej lämnas i gemensamma soprum.  Närmaste container finns i Skåre centrum.

Ohyra

Vi invasion av ohyra ring Skadedjursbekämpning i Väst AB 0101-729729 och hänvisa till försäkringsnummer Länsförsäkringar 435957*13 BRF Soldattorpet. Om invationen gäller getingar eller andra utomhusdjur, kontrollera om det är fler som har samma problem så kan bekämpning ske på fler hus samtidigt.

Städdagar

Föreningen arrangeras två städdagar per år, en på hösten och en på våren. Under städdagarna utförs arbetet gemensamt. Minst en per hushåll förväntas delta på städdagen. Vid förhinder kontakta ansvarig/styrelsen för tilldelning av arbetsuppgift att utföra vid annan tidpunkt. Vid städdagarna bjuder föreningen på lätt lunch och kaffe i Blå huset.

Gräsklippning

Bostadsområdet gemensamma gräsområden klipps av tonåringar på området, som får lön för detta. Innanför häckarna håller varje hushåll själv sin gräsmatta i trim.

Snö

Snöröjning sker med egen minitraktor som körs av styrelsen utsedd förare. Varje hushåll skottar och sandar sin egen uppgång till husen. Grus för sandning finns utplacerade i lådor på bostads- och parkeringsområdet.

Mediautbud

Det finns en mediabox i varje lägenhet som gör det möjligt att ansluta sig till Karlstads stadsnät (internet, tv och telefoni). Vi har från 2017 och tills dess annat anges Sappa som leverantör av standardutbudet se mer här http://www.sappa.se/utbud.

Om mediaboxen inte fungerar som den skall, meddelar man detta till sin leverantören av IT, som i sin tur tar kontakt med och felanmäler boxen till Karlstad stadsnät.

Nycklar

Om du behöver tillverka extranycklar till Din lägenhet eller till Ditt garage behövs inget intyg.

Vicevärdskontoret i Blå huset

Till vicevärdskontoret kan man vända sig med allehanda problem som rör boendet.

Öppet måndagar mellan 18-19 eller ring 070-216 66 61 (telefonsvararen lyssnas av flera gånger i veckan)

Vid akuta problem ring vicevärd eller bostadsrättsföreningens ordförande!

Det är inte tillåtet att själv göra beställningar hos entreprenörer i saker som går under bostadsrättsföreningens ansvar. Kontakta alltid vicevärden eller någon annan i styrelsen.