Vi hjälps åt!

För att maximera trivseln och minimera utgifter hjälps vi åt att sköta vårt område.

Städdagar

Föreningen arrangerar städdagar två gånger om året, en på våren och en på hösten. Under städdagarna utförs arbetet gemensamt. Arbetet som utförs under städdagarna sparar mycket pengar och håller därmed föreningens kostnader för löpande underhåll (och därmed avgifterna) nere.

Av invånarna förväntas att åtminstone en från varje hushåll deltar i städdagarna. Den som har förhinder att delta kan kontakta vicevärden för tilldelning av arbetsuppgift att utföra vid annan tidpunkt.

Vid städdagarna brukar föreningen bjuda på lätt lunch / kaffe i Kvartershuset.

Gräsklippning

Soldattorpets bostadsområde (inklusive parkeringen) är delat i områden och invånarna i varje område förväntas hjälpa till inom området vid behov, året runt. (Områdena finns utritade på kartan över området, som finns i varje lägenhetsmapp.) Oftast handlar det dock om gräsklippning.

Vi hjälps åt att klippa gräsytorna mellan ”tomterna”, det är alltså inte bara den som råkar ha kortast väg till en viss yta som är ansvarig för gräsets längd.

Innanför häckarna håller varje hushåll själv sin gräsmatta i trim.

Föreningens maskinpark

Maskiner och verktyg till alla invånares förfogande finns i förråden i anslutning till soprummen. Soldattorpets invånare har rätt att låna utrustningen för skötsel av trädgårdarna och området.

Var rädd om vår gemensamma maskinpark! Rengör och återlämna utrustningen efter användning! Anmäl alltid fel på utrustning till vicevärden, så ser han till att det repareras. Om det är någonting Du saknar i utrustningsväg kan Du tipsa vicevärdskontoret om det. Om något råkar gå sönder under användning var snäll och anmäl det till vicevärden så vi kan åtgärda problemet.

I manualen (pappersversionen, som är utdelad till alla hushåll) nämns vilken typ av verktyg som finns i förråden.

Snöskottning

Vid snöfall sker snöröjning med föreningens egna minitraktor, som körs av styrelsen utsedd förare. Vid kraftigt snöfall anlitas stor traktor för att få rent mellan garagen.

Vid större snömängder på garagetaken så hjälps vi åt att skotta dessa.

Varje hushåll skottar sin egen uppgång till husen.

Grus för sandning finns utplacerade i lådor på bostads- och parkeringsområdet och får gärna användas på eget initiativ vid akut halka.

Sophantering

På Soldattorpet har vi sopsortering, påsar för sortering av matavfall finns i soprummen.
Hushållsavfall, kartong och plast (samt batterier och lysrör) läggs på rätt ställe i våra soprum.

För löv, grenar och gräsavfall från gräsmattorna finns under växtsäsongen en blå container placerad mellan kullarna som töms regelbundet. Under vintern hänvisar styrelsen till Djupdalen eller till kommuens andra återvinningscentraler.

För glas, tidningar och metall hänvisar styrelsen till de sopstationer som tar emot det, tex vid Ica Skåre.