Felanmälan & Garantiåtgärder

HSB brf Kungsljuset har 5 års garanti. Garantin gäller under förutsättning att alla arbeten utförs fackmannamässigt. Skötsel och underhåll ska utföras enligt instruktioner och anvisningar, se sidan Skötselråd.

Fel i gemensamma utrymmen                            

Alla boende har ett ansvar för våra gemensamma utrymmen, som trapphus, tvättstuga, soprum, garage mm. Om du upptäcker ett fel skall detta anmälas till felanmälan@brfkungsljuset.se  alternativt per telefon till föreningens ordförande.

Fel i den egna bostaden

Innan du gör en felanmälan, kontrollera nedan under rubriken "Kända fel och tips" om felet som du upplever finns listat där.

Felanmälan HSB

E-post:                            07felanmalan@hsb.se
Telefon:                           010-303 27 00 (Dygnet runt, jour efter normal kontorstid)
Använd jour bara vid akuta och brådskande fall. En jourutryckning kan medför kostnader för dig.
Livshotande ärenden hänvisas till SOS Alarm. 

Teknisk förvaltare Brf Kungsljuset
Efter 1 jan 2023 har vi inte lägre avtal för Tekniska Förvaltning med HSB. Kontakta föreningens ordförande eller styrelsen vid frågor ang teknisk förvaltning.

Vitvaror Service och Felanmälan

Frågor och service av vitvaror som ej täcks garanti kontakta Siemens.
Vid fel och ärenden som ska gå på vår 5-åriga kontakta HSB Felanmälan.
Vi har endast 2 års garanti direkt av Siemens och det är HMB som står för garantifrågor år 3-5.
Kontakten med HMB sköts av HSB.
Skriv ner produktens E-numret och FD-numret innan du kontaktar dem. Det finns på produktens typskylt.

Observera att om manöverknapparna har fastnat eller på något sätt hängt sig skall du inte kontakta Siemens.
Vid denna typ av fel skall du också kontakta HSB felanmälen, se telefonnummer ovan.


Hemsida                                                   www.siemens-home.se
Allmänna frågor                                        08-734 12 00
Boka servicebesök                                   0771-11 22 77

 

Så här gör du en felanmälan

Undersök först om det finns en naturlig orsak som ni själva kan åtgärda. Ta hjälp av drift- och skötselanvisningarna eller funktionsbeskrivningarna på sidan Skötselråd.

Felanmälan görs när felet upptäcks till e-postadress: 07felanmalan@hsb.se 

Ange följande information i din felanmälan:

  • Bostadsrättsföreningens namn, brf Kungsljuset
  •  Ditt namn, telefonnummer/mobilnummer, adress och lägenhetsnummer (Lantmäteri)
  • Får  servicenyckel får användas om ni inte är hemma. Finns det husdjur
  • Beskrivning av felet, beskriv tydligt så att mottagaren kan förstå vad felet är.
  • Ange i vilket rum felet finns och var i rummet felet finns (t.ex. belysning i kök, tak- eller bänkbelysning)
  • Ta gärna en bild på felet och skicka med

Om hantverkare åker ut på en felanmälan och upptäcker att felet är ett handhavandefel (orsakat av den boende), debiteras den som felanmält för kostnaderna.

 

Kända fel och tips

Knappar på diskmaskinen fastnar eller går trögt

Om manöverknapparna har fastnat eller på något sätt hängt sig så skall detta fel inte anmälas till Siemens utan felanmälan sker till HSB enligt ovan.

Imma på fönster

Imma på dina fönster på morgonen är helt normalt och är inget fel. Detta uppstår på välisolerade fönster där värme inte läcker ut genom fönstret och glasytans temperatur är lägre än den omgivande luften, jämför en bil som stått ute över natten. Skulle du däremot få imma mellan glasen ska du felanmäla.

Öppna fönster ovan diskbänk

Detta gäller om du bor i lägenhet med ett fönster ovanför diskhon. Som du kanske märkt tar fönstret i blandaren när du försöker öppna fönstret. På baksidan av blandaren finns en liten knapp som gör att du kan fälla kranen och därmed öppna fönstret!

Sotfläckar i taket

Om det blivit svart i taket runt tillluftsventilen så beror detta inte på den inkommande luften (vilket är lätt att tro) utan på luften i rummet. För att göra rent taket använd dammsugarmunstycket med borste - torka INTE med fuktig trasa, det resulterar i fula fläckar i taket. Rekommendation är att dammsuga till- och frånluftsventiler med borstmunstycket en gång i månaden. Se till att inte ändra ventiltallrikens läge när den rengörs. Tillluftsventiler finns i sovrum och vardagsrum, frånluftsventiler finns i badrum och kök.

Dåligt filter i köksfläkten

Ett tips är att det finns metallfilter att köpa som passar till våra fläktar, om du önskar byta ut från det skumgummifilter som idag sitter i fläkten. Ett metallfilter kan rengöras genom att köras i diskmaskinen och underlättar rengöringen. Kontakta en vitvaruförsäljare som är återförsäljare av Franke. Den fläkt som monterats som standard heter Franke FSF420 och metalltrådsfiltret har artikelnummer 112.0042.652 hos Franke och kostar runt 200 kronor.

Kallt i lägenheten

Måltemperaturen för värmesystemet är 21 grader (+/-1 grad) i lägenheterna. Om du upplever att det är kallt i din lägenhet, kontrollera temperaturen med en vanlig termometer, om temperaturen ligger utanför intervallet gör du en felanmälan till HSB enligt ovan.

Vatten på balkongen

Om det droppar in vatten från taket på din balkong, skall detta anmälas till vår tekniske förvaltare, se kontaktuppgifter ovan.

Dålig WiFi-mottagning

Om du har dålig WiFi-mottagningen i din lägenhet är första rådet att öppna dörren till plåtskåpet där routern är placerad. Om detta inte hjälper eller ni upplever andra problem, vänligen kontakta styrelsen per e-post, felanmalan@brfkungsljuset.se med texten "WiFi" i rubriken.