Balkonginglasning & Markiser

Balkonginglasning
Att glasa in en balkong är en ändring som alltid kräver bygglov från Uppsala kommun. Dessutom gäller speciella brandskyddsföreskrifter. Ett helt inglasat utrymme eller en inglasad balkong betraktas alltid som bostadsrum.

Det krävs även att ett avtal upprättas mellan bostadsrättshavaren och föreningen angående anvarsfördelning och underhåll av inglasningen och balkongen.

Följande handlingar behövs:
• Bygglovsansökan (finns på Uppsala kommuns webbsida)
• Situationsplan i lämplig skala, 1:400 eller 1:500. (beställs från Uppsala kommun)
• Planritning skala 1:100 (finns att ladda ned på sidan)
• Fasadritning i skala 1:100. (finns att ladda här på denna sidan)
• Godkännande från bostadsrättsförening "Avtal inglasning balkong". (finns att ladda ned på sidan)
• Ritning på inglasningen. (fås av leverantören av inglasningen)

Markiser & balkongskydd
Markiser och balkongskydd ska vara vinröda enfärgade eller vinröda med smala ljusa ränder. De flesta som köpt markiserna och balkongskydd har köpt dom på All-persienner AB, Åkaregatan 5 Uppsala.