Ordningsregler

Det är självklart att vi som bor i Vinkelhaken visar hänsyn, respekt och tolerans så att alla – unga som gamla ska trivas i föreningen, vilket medför att nedanstående respekteras.

Andrahandsuthyrning
Andrahandsuthyrning är inte tillåten utan styrelsens medgivande. Finns önskemål om andrahandsuthyrning kontakta styrelsen.

Bilparkering
Bilparkering är endast tillåten på anvisade platser, förutom vid in och urlastning i samband med transport till fastigheten.

Rökning
Det är inte tillåtet att röka i våra gemensamma utrymmen och tänk på att vi inte slänger fimpar vid entré dörrar och på våra gemensamma markområden.Vid rökning på balkong och terrass ska alla ta största möjliga hänsyn till sina grannar.

Grillning
Grillning är tillåten, men dock endast med elgrill på balkong och uteplats. Utegrill finns vid lekplatsen.

Cykelparkering
Cyklarna ställer vi på anvisad plats såsom cykelställ samt i låsta cykelförråd.

Trappuppgångar och entreer
Skidor, pulkor med mera får ej förvaras i trappuppgångarna. Trapphusen måste hållas rena så att räddningspersonal (t.ex. brandmän och ambulanspersonal med bår) kan komma fram obehindrat även om trapphuset är rökfyllt i samband med brand. Även städningen försvåras om trapphusen används för förvaring. Lek är inte tillåtet i trapphusen.

Mattskakning
Mattskakning från balkong eller altan får ej ske. Det finns en mattställning utplacerad vid infarten av parkeringen.

Bollspel
Bollspel inne på gården är inte tillåtet.

Fyrverkeri
Smällare och raketer får inte avfyras från gården eller från altaner och balkonger på grund av brandfaran.

Husdjur
Hundar och katter får ej rastas inom bostadsområdet. Hund och kattägare skall se till sitt husdjur så att de inte orsakar skador eller andra olägenheter.

Nattro
För att alla ska ges en möjlighet till lugn och ro bör ljud och aktiviteter som kan störa grannarna undvikas vardagar mellan kl 20.00 och 08.00 samt lördag-söndag/helger mellan kl 17.00 och 09.00. Under denna tid får du exempelvis inte spika eller borra i betongväggen. Informera gärna grannarna om du tänker ha en stor fest.

Paraboler
En parabol eller yttre TV-antenn får inte fästas i fasaden, ytterdörren eller balkongräcket utan styrelsens samtycke eftersom det är ett ingrepp på fastighetsägarens egendom. Föreningen äger fastigheten och bär som fastighetsägare också ansvaret för eventuella skador till följd av att paraboler lossnar och ramlar ner. Paraboler och antenner för ej heller sticka ut från fasaden.

Lekplats
Tänk på att vår lekplats är till för barnen och att vi håller den ren och fin, samt att vi inte röker i anslutning till lekplatsen.

Inglasning och vindskydd
Det är tillåtet att inglasa balkonger, två olika förslag som får monteras finns hos styrelsen.Tag kontakt med någon i styrelsen för vidare information.

Uteplatser
Staket får sättas upp runt uteplats enligt styrelsens förslag. Tag kontakt med någon ur styrelsen för vidare information